Suurikokoinen pikkuplaneetta viilettää nyt maanantain ja sunnuntain välisenä Maan ohitse hyvin läheltä. Noin 270 metriä halkaisijaltaan oleva asteroidi 2000 EM26 on lähimmillään vain noin 8,8 Kuun etäisyyden päässä Maasta, mutta törmäysvaaraa ole. Kappale luokitellaan kuitenkin vaaralliseksi, koska sen rata kulkee niin läheltä maapalloa, että joskus tulevaisuudessa se saattaa olla suoralla törmäyskurssilla.

2000 EM26:n nopeus ohituksen aikaan Maan suhteen on noin 12,4 kilometriä sekunnissa.

Noin kolmen jalkapallokentän kokoinen, nopeasti taivaalla liikkuva asteroidi voi näkyä jopa paljain silmin, mutta sitä voi seurata myös Kanarian saarilla sijaitsevan Slooh-teleskoopin avulla netissä. Suora lähetys alkaa klo 4 aamuyöllä Suomen aikaa; Tiedetuubi striimaa lähetyksen alla.

Lähetystä vetää tähtitieteilijä Bob Berman ja Sloohin tekninen johtaja Paul Cox, joiden vieraana on Mark Boslough, asteroidien ja kosmisten törmäysten asiantuntija. Ohjelmassa vastataan myös yleisökysymyksiin, joita voi esittää twitterissä hastagillä #asteroid.

Ohilento on havaittavissa myös Suomen taivaalla, mikäli taivas on vain selkeä ja tietää mihin katsoa. Alla on kartta ohilentoalueesta ja laajemman kuvan tähtitaivaasta saa mm. Ursan nettitähtikartan avulla.

Kartta: Slooh

Päivitys: Alkuperäisessä jutussamme ohilennon kellonaika oli väärin virheellisen aikavyöhykemuunnoksen vuoksi.

Juttuja samasta aiheesta

Joidenkin vanhimpien juttujen tekstin näyttämisessä on ongelma. Pyrimme saamaan jutut pikaisesti taas normaaleiksi! Pahoittelut!