Parsakaalia suurennettuna

Superfood broccoli zoomattuna

Päivän kuvaPäivän kuvassa on yksi parsakaalin kukinnon pää suurennettuna, eli kun syömme parsakaalia, nautimme itse asiassa tällaisia luonnollisia taideteoksia.

Parsakaali eli broccoli on yleensä listalla ykkösenä, kun puhutaan niin sanotuista superterveellisistä ruoka-aineista. Superfood broccolin sanotaan auttavan syöpään, korkeaan verenpaineeseen, sydäntauteihin ja olevan avuksi diabetekseen.

Mitä broccolin terveellisyyteen tulee, niin se on eittämättä hyväksi meille: siinä on runsaasti A-, C-, ja K-vitamiineja, rautaa, folaattia, kaliumia, kalsiumia, fosforia ja kuituja. Mutta onko se varsinaisesti superruokaa, on sitten toinen asia.

Verrattuna moniin muihin kasviksiin on parsakaalissa (Brassica oleracea var. italica) paljon proteiineja, alfalinoleenihappoa, B2-vitamiinia ja steroleita. Yksi parsakaalin kukinto sisältää puolitoistakertaisesti päivän C-vitamiiniannoksen.

Seuraavassa on lyhennettynä muutamia väitteitä brittien kansanterveyslaitoksen National Health Servicen sivuilta:

Auttaako välttämään syövän?
Mahdollisesti. Parsakaalin kaltaisten vihannesten syömisen on todettu alentavan syöpäriskiä, mutta varsinaisesti syöpää estävästä tai sitä parantavasta vaikutuksesta ei ole tarpeeksi tietoa.

Vähentääkö korkeaa verenpainetta?
Tästä ei ole todisteita.

Onko hyödyksi sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksien estämisessä?
Vuonna 2012 tehdyssä tutkimuksessa havaittiin parsakaalijauheen nauttineilla koehenkilöillä sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksia aiheuttavien aineiden (kuten kolesterolin) määrän pienenemistä veressä.

Auttaako sokeritautiin?
Vuonna 2008 tehdyssä tutkimuksessa havaittiin sulfofaraanin, parsakaalista saatavan antioksidantin ehkäisevän korkean veren sokeripitoisuuden aiheuttamia vaurioita pienissä verisuonissa, mutta ei ole selvää, auttaisiko sulfofaraani jo vaurioituneisiin verisuoniin.

Lopputulos on vähemmän yllättävä: parsakaali on hyväksi ihmisille samaan tapaan kuin monet muut vihannekset ja juurekset, mutta ei ole hypetyksensä veroinen tuote.

Se on paitsi monikäyttöinen ja herkullinen, niin myös kaunis syötävä – kuten kuva osoittaa.

Parsakaalin ravintosisältö (100 g)

Proteiini 4,6 g
Rasva 0,3 g
Hiilihydraatti 2,0 g
Kuitu 2,5 g
C-vit. 120 mg
A-vit. RE 173 µg
K-vit. 110,0 µg
Foolihappo 113 µg
B1-vit. 0,10 mg
B2-vit. 0,20 mg
Niasiini NE 1,6 mg
Kalium 400 mg
Magnesium 24 mg
Kalsium 48 mg
Rauta 1,1 mg

Energiaa: 127 kJ (30 kcal)

Kuva: Flickr / Macroscopic Solutions


Juttuja samasta aiheesta