Reitwagen

130 vuotta vanha moottoripyörä

Päivän kuvaTänään tasan 130 vuotta sitten tapahtui maailman ensimmäisen moottoripyörän ensimmäinen kunnollinen koeajo: Gottlieb Daimlerin suunnittelema ja rakentama puurakenteinen polttomoottorilla toimiva laite, jota nykytermein voidaan kutsua moottoripyöräksi, hurahti liikkeelle Daimlerin 17-vuotiaan pojan Paulin ohjaamana.

Hän ajoi sillä noin viisi kilometriä pitkän matkan Stuttgartin luona Cannstattista Unterturkheimiin ja takaisin.

Ihmiset olivat luonnollisesti ihmeissään ilman hevosia kulkevasta, kovaa ääntä pitäneestä kapineesta, joka kolisi kivisillä teillä kulkiessaan. Sen huippunopeus oli 12 km/h ja laitteen pitämää kolinaa lisäsivät puisten pyörien lisäksi epävakaan ajokin sivuille laitetut apupyörät. Vaikka apupyörät oli jousitettu, ei ajomukavuus varmaankaan ollut erityinen.

Daimerin ajatuksena ei ollut niinkään tehdä moottoripyörää, vaan testiväline seuraavana vuonna valmistunutta automobiiliaan varten. Niinpä pyörän nimi oli "Ajovaunu", eli "Reitwagen", mikä osaltaan kertoi sen automaisen taka-ajatuksen. Tosin laite osoittautui sinälläänkin toimivaksi ja on nykyisten moottoripyörien esi-isä.

Pyörässä oli voimanlähteenä polttomoottori, joka tuotti puoli hevosvoimaa pyöriessään 600 kierrosta minuutissa. Moottorissa oli yksi ainoa sylinteri, jonka männän läpimitta oli 58 mm, iskun pituus 10 cm ja tilavuus 264 cm3. Daimler oli patentoinut moottorinsa 3. huhtikuuta vuonna 1885, siis saman vuoden keväällä.

Piirros reitwagenista

Etenkin italialaisten mielestä maailman ensimmäinen moottoripyörä on Daimlerin ajovaunun sijaan Enrico Bernardin vuonna 1882 tekemä Motrice Pia, missä oli myös yksisylinterinen polttomoottori, mutta koska laite oli kolmipyöräinen, ei sitä oikein voi laskea moottoripyöräksi. 

Samoin ranskalaisten Pierre Michaux'in ja Louis-Guillaume Perreaux'in höyryllä toiminut velosipeedeli (piirros jutun lopussa) tavoittelee ensimmäisen moottoripyörän titteliä, mutta se oli sen verran epäkäytännöllinen ja pohjautui suoraan polkupyörään, ettei sillekään ei oikein voi antaa kunniaa – vaikka olikin periaatteessa aivan ensimmäinen.

Jotkut asettavat lisävaatimukseksi moottoripyörälle myös sen, että se käyttäisi polttomoottoria, ei höyrykonetta. 

Näin ollen siis Daimlerin Reitwagen on ensimmäinen moottoripyörä. Valitettavasti kuitenkin aivan alkuperäinen pyörä tuhoutui Daimlerin moottoritehtaan palossa vuonna 1903, mutta pyörästä on tehty muutamia erittäin hyviä toimivia jäljitelmiä, joista parhaat ovat Deutsches Museumissa Münchenissä (mistä otsikkokuva on) ja Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa.

Pierre Michaux'in ja Louis-Guillaume Perreaux'in höyryllä toiminut velosipeedeli

Juttuja samasta aiheesta