Aurinkosähköllä ympäri maapallon lentävä Solar Impulse on jälleen ilmassa. Kone lähti hyvin nopealla varoitusajalla matkaan Nagoyasta Havaijille sunnuntaina illalla ja lentää parhaillaan Tyynen valtameren päällä.

Kone oli nalkissa Japanin Nagoyassa kesäkuun alusta alkaen, kun sen Kiinasta Havaijille suunniteltu lento jouduttiin keskeyttämään sääolosuhteiden heikennyttyä reitillä olennaisesti. Koneen pilotti André Borschberg laskeutui tuolloin Japaniin odottamaan parempaa säätä.

Nyt sopiva tilaisuus tuli hyvin yllättäen, eikä esimerkiksi normaalisti erinomaisen nopeasti toiminut Solar Impulsen tiedotus ennättänyt reagoimaan lentoonlähtöön kunnolla ennen kuin maanantain puolella. Oletettavasti sääolosuhteita jatkuvasti seuranneet meteorologit havaitsivat koko koneen reitillä suotuisat säät Japanista Havaijille, jolloin päätettiin kone laittaa lentoon pikimmiten – ja suuri osa tiimistä ei ennättänyt paikalle Naguoyaan, koska odotusaika oli venymässä arvioiden mukaan pitäksi.

Japanissa olevan sadekauden ja sään vuosivaihtelun vuoksi olisi mahdollista, että jos odotus olisi venynyt elokuun alkuun, se olisi saattanut merkitä jatkolennon lykkäämistä ensi kevääseen saakka. Aalitehoinen ja kevyt kone kun ei pysty ponnistamaan liian suurta vastatuulta vastaan, minkä lisäksi sen tulee saada päivittäin lisää energiaa akkuihinsa ja moottoreihinsa aurinkopaneeleista, eikä se onnistu pilvien ollessa korkealla ja paksuja.

Edellisen kerran lentoonlähtöä valmisteltiin 23. kesäkuuta, mistä otsikkokuvammekin on, mutta tuolloin lento jouduttiin peruuttamaan viime hetkellä.

Nyt kone nousi ilmaan klo 3:00 yöllä Japanin aikaa (21 Suomen aikaa) ja jos kaikki sujuu nyt hyvin, saapuu Borschberg Havaijille perjantaina viiden lentopäivän kuluttua. 

Tällä kertaa hänellä ei ole enää kunnollista varalaskupaikkaa ennen määränpäätä, sillä Tyynessä valtameressä on harvassa saaria. Mikäli olosuhteet heikkenevät olennaisesti, joutuu Borschberg huonoimmassa tilanteessa hyppäämään mereen ja odottamaan pelastusta.

Kerroimme tarkemmin tästä maailmanympärilennon pisimmästä ja vaarallisimmasta etapista aiemmassa jutussamme.

Alla on suoraa kuvaa koneen ohjaamosta:


Juttuja samasta aiheesta