Airbus-konsortion kehittämä sähkölentokone E-Fan on tehnyt jo yli sata lentoa ja valmistautuu parhaillaan historiallisesti jännittävään näytökseen: lentämään Englannin kanaalin ylitse. 

Lento tapahtuu (säiden suosiessa) 10. heinäkuuta, jolloin E-Fan nousee Britannian puolelta Lyddistä noin kello 11.15 Suomen aikaa lentoon ja saapuu noin 45 minuutin lennon jälkeen Ranskaan Calais'n lentoasemalle. Matkaa kertyy noin 37 kilometriä.

Kanaalin ylilento on luonnollisesti historiallisesti merkittävä tapaus, sillä sen jälkeen kun Louis Blériot ylitti Kanaalin lentäen ensimmäisenä 25. heinäkuuta 1909 Blériot XI -koneellaan, ovat kaikki erilaiset lentolaitteet esitelleet kykyjään juuri lentämällä Kanaalin yli. Ja nyt on vuorossa sähkölentokone.

Samaan aikaan kun Solar Impulse 2 -sähkölentokone on lentänyt Tyynen valtameren ylitse, voi helposti ajatella, että Kanaalin ylitys ei olisi mikään ongelma sähkövoimalla. Se ei olisikaan Solar Impulse -erikoiskoneelle, joka on tehty juuri pitkänmatkanlentoon ja joka voi ladata akkujaan lennon aikana, mutta periaatteessa "normaaliksi" lentokoneeksi suunnitellulle E-Fanille se on suuri askel. Koneen toiminta-aika on normaalilennossa vain vähän päälle lennon pituus, eikä se voi ladata akkujaan matkalla. 

Koska koneesta on jo paljon kokemuksia ja koska sääolot matkalla tunnetaan hyvin, ei lennolla tule todennäköisesti olemaan yllätyksiä. Lisäksi koneen huippunopeus mahdollistaisi Kanaalin ylilennon lähes varttitunnissa, joten ongelmatapauksessa E-fan voisi hurauttaa perille varsin nopeasti ja turvallisesti. 

Kanaalissa ei ole kutenkaan varalaskupaikkoja, joten ongelmatapauksissa pitää lentäjän joko pystyä liitämään perille tai osata kääntyä ajoissa takaisin. 

Lentoa voi seurata perjantaina suorana netissä osoitteessa wemakeitfly.airbusgroup.com.

Piirroksesta huomaa hyvin, kuinka Blériot XI ja E-Fan ovat varsin samankokoisia koneita, mutta vuosisadassa tekniikka on mennyt hieman eteenpäin. Blériot'n kolmisylinterisessä Anzani-moottorissa oli 25 hevosvoimaa (16 kW), kun E-Fanin kahdesta sähkömoottorista saa 60 kW:n tehon.

Uusi kone on rakenteeltaan hiilikuitua, kun Blériot oli puuta ja kangasta. Blériot XI:n massa oli 230 kg tyhjänä, E-fanin 500 kg. Myös nopeudessa on pieni ero: 75 km/h vastaan 220 km/h. Kanaalia ylitettäessä E-Fan ei lennä kuitenkaan noin nopeasti, vaan tyytyy noin sataan kilometriin tunnissa. 

Kilpailija Pipistrelin yritys sabotoitu

Ikävän lisämausteen Airbusin kanaalilentoon tuo se, että slovenialaisen Pipistrel -lentokoneenvalmistaja oli valmistellut samanlaista lentoa omalla sähkökäyttöisellä Alpha Electro -koneellaan, mutta se jouduttiin perumaan varsin omalaatuisella tavalla.

Slovenialaiskoneessa on – tai oli – saksalaisen Siemensin valmistama sähkömoottori, jonka kanssa kone on tehnyt runsaasti koelentoja ja jonka sarjatuotantoa jo suunniteltiin. Kone on suora kilpailija E-Fanin pohjalta kehitettävälle E-Fan 2.0 -koneelle, jonka tuotanto suunnitellaan aloitettavan vuonna 2017. Pipistrel puolestaan voisi toimittaa koneita hyvinkin pian ja niitä voi tilata jo nyt, kuten yhtiö kertoo tuoreessa tiedotteessaan.

Tiedotteessa kerrotaan myös, että Pipistrel on valmistautunut lentoon Kanaalin yli lokakuusta alkaen ja että lennon oli tarkoitus tapahtua eilen. Siitä ei kuitenkaan tullut mitään, koska Siemens kielsi yllättäen moottorin käytön veden yllä tapahtuvilla lennoilla ja uhkasi yhtiötä lakitoimilla, mikäli lentoa yritettäisiin tällä moottorilla, jota ei ole "testattu eikä hyväksytty lentoon veden päällä".

Kuten Pipistrel toteaa, ei tällaista kieltoa ole esitetty aiemmin, eikä Siemensin ohjeissa ole mainittu erikseen lennoista veden päällä mitään. Veden päällä lentäminen ei siis ollut aikaisemmin mikään ongelma. Onkin todennäköistä, että näin – Airbusin kanssa yhteistyössä oleva – Siemens on halunnut vain estää Pipistrelin lennon, jotta kaikki huomio keskittyisi Airbusin E-Fanin lentoon.

Siemens vaati koekäytössä ollutta moottoria takaisin voidakseen "varmistaa, ettei sitä käytetä turvamääräysten vastaisesti", joten Pipistrel joutui peruuttamaan paitsi näytöslennon, niin myös keskeyttämään koelennot. 

Pipistrel Alpha Electro perustuu yhtiön suosittuun Alpha-koulukoneeseen, ja sen hinta on vain kolmasosa siitä, mitä Airbus suunnittelee E-Fanin tuotantokoneelle. Kummatkin koneet ovat kaksipaikkaisia.

Slovenialaisyhtiö esitteli itse asiassa sähkökoneensa ensimmäisenä, se on tehnyt myös nelipaikkaisen sähkökoneen ja on tuonut ne ensimmäisenä markkinoille. Sen tarkoituksena oli toimittaa koneita Siemensin moottoreilla varustettuina, mutta tämän episodin jälkeen on todennäköistä, että yhtiö joutuu etsimään uuden moottorivalmistajan. 

Siemens on lentokonesähkömoottorien kehityksessä pitkällä, ja se testaa parhaillaan tekniikkaa Airbusin kanssa mm. Diamond DA40 -koekoneella. Diamond on ilmoittanut tuovansa myös sähkökoneet markkinoille ja se kehittää mm. DA36 E-Star -hybridikonetta.

Juttuun on tehty korjaus 8.7.: Pipistrel mainittiin alkuperäisessä jutussa tsekkiläiseksi, vaikka se on slovenialainen.

Juttuja samasta aiheesta