Muoti törmää tieteeseen

Aina silloin tällöin tiede ja tieteiselokuvien visuaalinen maailma tarjoavat virikkeitä muotikuvaajille, kuten esimerkiksi hollantilaiselle Marc de Grootille, joka otti tässä olevat kuvat Grace Guozhista Voguen Alankomaiden painokselle kaksi vuotta sitten, syyskuussa 2012. Kuvissa näkyy futuristisia vaatteita kauniin japanilaisen mallin päällä erilaisissa tieteellishenkisissä paikoissa matemaattis-fysikaalisten projektioiden kanssa kuvattuna. Tulos on kaunis, mutta sillä ei ole tieteen kanssa juuri muuta kuin visuaalisuus (ellei mennä valokuvaus- ja painotekniikkaan sen tarkemmin).
Sen sijaan Descience koittaa törmäyttää muodin maailmaa ja tiedettä hieman rajummin ja molempia – ainakin toivottavasti – hyödyttäen. Kyseessä on hanke, jonka avulla tutkijoita koetetaan rohkaista selittämään työtään ja löytöjään vaatesuunnittelun ja muodin avulla. Hankkeessa tutkijat ja muotosuunnittelijat innostetaan tekemään työtä yhdessä ja tuottamaan "päälle puettavaa tiedettä, joka puskee myös muotisuunnittelun rajoja totuttua laajemmalle". Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että vuosittain pyritään järjestämään kilpailu, mihin osallistuu ympäri maailmaa ryhmiä, joissa on ainakin yksi tutkija mukana. Ryhmät joko käyttävät tiedettä ja tutkimusta hyväkseen vaatteita suunnitellessaan, tai suunnittelevat vaatteet viestimään jotenkin jostain tutkimusalasta tai tieteellisestä asiasta. Tämän vuoden kilpailuun osallistui 61 tiimiä ympäri maailman, ja he kokoontuivat 29. syyskuuta MIT Media Labiin esittelemään töitään Desicence Runway Show'ssa, mistä kuvia on mm. Desciencen Facebook-sivuilla. Suomea läheisin tutkijamuotitiimi oli vähemmän yllättäen Virosta, missä esimerkiksi Tallinnan teknillisessä yliopistossa muotiteollisuus on yksi johtava oppiaine.
Yllä on kuvia Desicence Runway Show’sta. Vaatteet jakautuivat karkeasti ottaen kahteen kategoriaan, jota catwalk-kuvapari esittelee. Vasemmalla on muotisuunnittelija Nancy Volpen ja tutkija Ulf Gehrmannin työ ”Immunology”, joka pyrkii visualisoimaan ihmisen immuunisysteemiä. Siinä on tiukasti punottu, suljettu yläosa, joka pyrkii estämään solun puolustusmekanismin käynnistymisen. Se kietoutuu korsettiin, joka taistelee hameen muodostavia vaarallisia soluja vastaan. Oikealla puolestaan on Margaret Jacksonin ja Pedro Parraguez-Ruizin ”Networks”, missä hameen muodostava ohut monikerroksinen rihmasto on suunniteltu rakennustieteellisesti ilmaisemaan täsmällisesti ihmisten ja asioiden välistä verkostoitumista. Hameessa on 3D-tulostettuja osia. Yläosana on tiukka tummansininen lycra, mihin on painettu hameen kuvioon yhdistyvästi ultraviolettivalossa näkyvä kuvio.

Juttuja samasta aiheesta