Pe, 05/01/2015 - 14:39 By Jari Mäkinen
Tuorein päitys perjantaina 1.5. klo 15:
Kantoraketin ylin vaihe on pudonnut Maan ilmakehään ja tuhoutunut. Progress M-27M -alus putoaa puolestaan viimeisten arvioiden mukaan toukokuun 10. päivä, plus miinus kolme päivää. Siis 7.-13.5. Todennäköisyys sille, että sen ilmakehän kitkakuumennuksesta mahdollisesti selviäviä osia putoaa asutuille alueille, on hyvin pieni – mutta on todennäköistä, että aluksesta putoaa kappaleita Maan pinnalle saakka. Paitsi että alukseen on pakattu täysi lasti rahtia, ovat myös sen polttoainetankit täynnä. Näin ollen on myös mahdollista, että polttoaineena käytettävää myrkyllistä hydratsiinia ja hapettimena käytettävää typpitetroksidia vapautuu ilmaan putoamispaikan luona.

Päivitys keskiviikkona 29.4. klo 21:30 Suomen aikaa: 
Lennonjohto ei ole saanut päivän aikana yhteyttä Progress-rahtialukseen sen ollessa venäläisten maa-asemien näkyvyysalueella. On käynyt myös ilmi, että aluksen rata on hieman erilainen kuin sen piti olla – mahdollisesti Progressin ja Sojuz-kantoraketin kolmannen vaiheen irtoamisessa toisistaan on tapahtunut jotain, joka on saanut aluksen pyörimään. Viimeisin arvio pyörimisnopeudesta on viisi kierrosta sekunnissa. 

Kansainväliselle avaruusasemalle tiistaina laukaistu, miehittämätön venäläinen Progress-rahtialus on vakavissa vaikeuksissa. Heti avaruuteen pääsemisensä jälkeen se näytti irtaantuneen normaalisti kantorakettinsa ylimmästä vaiheesta, avasi aurinkopaneelinsa ja tietoliikenneantenninsa. Sen jälkeen komentoyhteys alukseen kuitenkin muuttui katkonaiseksi, jolloin lentorata muutettiin välittömästi "nopeasta" kuusi tuntia kestävästä lennosta avaruusasemalle aiempaan, kaksi ja puoli vuorokautta kestävään rataan. Näin lennonjohdolla oli aikaa ratkaista ongelma yhteydenpidossa.

Moskovan luona oleva lennonjohto voi olla yhteydessä alukseen vain silloin, kun se kulkee Venäjän alueella olevien seuranta-antennien kuuluvuusalueella. Kolmannella kierroksellaan Venäjän maa-asemien ylitse Progressin kamerasta saatu kuva sekä satunnaiset telemetriatiedot osoittivat, että alus pyörii avaruudessa varsin nopeasti, aluksi tahdiksi arvioitiin 20 kierrosta minuutissa, mutta tuoreimmat havainnot aluksen heijastaman valon vaihtelusta sanovat vauhdiksi noin 12 kierrosta minuutissa – vauhti on saattanut siis hidastua, mikä antaa lievää toivoa hallinnan saamisesta, mikäli yhteyden puuttuminen johtuu pyörimisestä. 

Vie rahtia avaruusasemalle – miehistöllä ei hätää

Progress M-27M/59P laukaistiin Baikonurin kosmodromista tiistaina klo 9.09 Suomen aikaa ja sen mukana on kolme tonnia rahtia avaruusasemalle. Aseman kuusi avaruuslentäjää eivät ole vaarassa, eikä heillä ole hätää, vaikka Progress ei pääsisikään asemalle, sillä asemalla on ruokaa ja happea noin neljäksi kuukaudeksi. He kuitenkin joutuvat todennäköisesti esimerkiksi säännöstelemään vaatteitaan, sillä aseman rahtiliikenne kärsii edelleen viime vuonna tapahtuneesta Cygnus-rahtialuksen onnettomuuden seurauksista. 

Progress on ollut hyvin luotettava alus ja kyseessä on vasta toinen vakava toimintahäiriö sitten 1980-luvun lopun, jolloin nykyinen Progress-M otettiin käyttöön. Venäjän avaruustoimissa on tapahtunut kuitenkin viime aikoina useita onnettomuuksia ja häiriöitä, jotka heikentävät luottamusta perinteisesti luotettaviin Sojuz-sarjan aluksiin; automaattinen Progress perustuu miehitettyyn Sojuz-alukseen.

Aluksen holtiton putoaminen Maahan ei ole vaaraksi, koska Progress on suunniteltu tuhoutumaan ilmakehässä lentonsa lopuksi; vain sen raskaan telakointiportin, rakettimoottorien kuumuutta kestävien osien ja polttoainetankkien jäänteitä saattaa selvitä pinnalle. Normaalisti alukset ohjataan tuhoutumaan Tyynen valtameren asumattomien eteläosien päällä, mutta nyt putoamispaikkaa ei osata määrittää etukäteen. Suomen päällä se ei kuitenkaan tapahdu, koska rata ei tuo sitä näin pohjoiseen: rata pyörii Maan pinnalle projisoituna noin pohjoisen Saksan ja Etelä-Amerikan eteläpään välillä.

Otsikkokuvassa Progress-alus on lähestymässä avaruusasemaa hallitusti. Nyt alus ei ole päässyt lähellekään avaruusasemaa. Toisessa kuvassa on Progress-M auki piirrettynä.