Tästä alkaa vallankumous: Über haluaa 100 000 autonomista Mersua

Ma, 03/21/2016 - 17:19 By Jari Mäkinen


Saksalainen Manager Magazin kertoi viime perjantaina, että uuden ajan taksiyhtiö Über olisi kiinnostunut tilaamaan peräti sata tuhatta S-luokan Mercedes Benz -autoa. Uutinen on merkittävä monessa mielessä: paitsi että se on kymmenen miljardin euron tilaus, se saattaa pyöräyttää robottiautoliikenten toden teolla käyntiin sekä muuttaa täysin tapamme liikkua paikasta toiseen.


Eipä aikaakaan, kun nykyinen tyyli omistaa auto tuntuu antiikkiselta. Tulevaisuudessa tilaat itsellesi automaattisesti liikkuvan robottiauton, kun sellaista kaipaat, ja ajat sillä joko baarista kotiin tai lomamatkalle Keski-Eurooppaan. Rajat taksien, omien autojen ja vuokra-autojen välillä muuttuu häilyväksi, ja pian saattaa olla jopa niin, etteivät ihmiset pääse rattiin ilman erityistä lupaa.

Kaduilla liikkuu paljon nykyistä vähemmän autoja ja tienvarret ovat tilavia, kun pysäköintipaikkoja tarvitaan vähemmän. Liikenne soljuu eteenpäin sujuvasti, kun robottiautot etsivät automaattisesti parhaat reitit, eivätkä pidä härkäpäisesti kiinni kuvitelluista oikeuksistaan. 

Tämä on ollut jo jonkin aikaa tulevaisuudenkuva, mutta pian se on muuttumassa teoriasta todeksi. 

Taksiyhtiö Über, joka on jo pitkään hehkuttanut mielikuvaa kaupungeilla risteilevistä autoistaan, jotka saa paikalle älypuhelimen hipaisulla, on ottamassa radikaalin askeleen, sillä se neuvottelee nähtävästi jättimäisestä robottiautotilauksesta.

Viime viikon Manager Magazin kertoo huhusta, jonka mukaan Daimlerin johtaja Dieter Zetsche ja Überin toimitusjohtaja Travis Kalanick ovat viimeistelemässä sopimusta 100 000 S-luokan robottiauton tilauksesta. Kyseessä olisi nykytasolla jotakuinkin yhden vuoden S-Mersujen tuotantomäärä ja rahassa lähes kymmenen miljardia euroa. 

Toistaiseksi autonomiset autot ovat vielä kehitettävänä ja niiden saaminen liikenteeseen vaatii suuria rukkauksia tielainsäädäntöön, mutta teknisesti suurimmat esteet alkavat olla jo raivattu. Käytännössä kaikki autonvalmistajat tekevät tällä haavaa paljon työtä tällä saralla, mutta viime aikoina etenkin Mercedes on panostanut asiaan paljon: se on palkannut suuren määrän autonomisen autoilun ja sen vaatimien tekniikoiden osaajia ja on esitellyt konseptiaan autonomisesta autosta. 

Auto on nähtävästi myös jo siinä määrin toteuttamiskelpoinen, että Über-autojen toimitusten huhutaan alkavan jo vuonna 2020.

Se neljän vuoden kuluttua. Ja aivan kuten internetin ja tietokoneiden kanssa, on varsin todennäköistä, että kehitys on sen jälkeen nopeaa.

Kenties jo vuosikymmenen kuluttua sen jälkeen kysymme kuinka liikenne sujuikaan ylipäänsä ennen robottiautoja...

 

Mercedes-Benzin futuristinen robottiauto esillä

To, 09/03/2015 - 12:54 By Jari Mäkinen
Mercedes-Benz F 015

Itävallassa, Linzissä alkaa tänään vuosittainen elektronisen taiteen festivaali Ars Electronica. Eräs se tähdistä on Mercedes-Benz -autovalmistajan kohuttu konseptiauto F 015. Kyseessä on tutkielma uudenlaisesta robottiautosta, missä monet perinteiset (luksus)auton elementit laitetaan uusiksi.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun autoa esitellään Euroopassa yleisellä tiellä. Tätä ennen auto on ollut esillä julkisesti messujen ja näyttelytilojen ulkopuolella vain Shanghaissa, San Franciscossa ja Las Vegasissa. 

Linzissä auto mukana siksi, että Ars Electronican tämän vuoden teemana on tulevaisuuden kaupungit. Loppuviikon ja viikonlopun aikana festivaalilla pohditaan sitä, millaisiksi kaupungit muuttuvat tulevaisuudessa ja kuinka tekniikka sekä design ovat osana kehitystä. Olennainen osa on luonnollisesti liikenne, eikä tulevaisuuden kaupunkeja voi kuvitella ilman autonomisia ja robottiautoja.

Tällaisia autoja on kehitteillä useitakin ja autonvalmistajille tämä tarjoaa syyn sekä mahdollisuuden ottaa hyppäys eteenpäin autotekniikassa. Nykyinen polttomoottorilla toimiva auto on periaatteessa pysynyt samanlaisena lähes vuosisadan ajan, vaikka luonnollisesti tekniikka on parantunut jättimäisesti.

Itse ajava Mersu

Vaikka auto onkin edelleen pyörien päällä ja renkaita on neljä, on auton sisusta, muotoilu ja tekniikka uudenlaista. Samoin F015-konseptiauton tarkoituksena on etsiä autolle paikkaa tulevaisuuden yhteiskunnassa.

”Emme voi katsoa autoilua vain teknologian näkökulmasta, sillä autonominen ajaminen tulee muuttamaan radikaalisti yhteiskuntaamme”, sanoo Dieter Zetsche, Daimler-yhtiön hallituksen puheenjohtaja. 

”Auto kasvaa ulos sen perinteisestä roolista. Se ei ole tulevaisuudessa enää väline paikasta toiseen liikkumiseen, vaan siitä tulee ennemminkin liikkuva olohuone.”

Tämä näkemys onkin selvä, kun katsoo robottimersun sisälle. Siellä on neljä nojatuolimaista istuinta ja paljon tilaa. Istuimet kääntyvät vapaasti siten, että matkustajat voivat istua kasvokkain. Mukavuutta alleviivataan pehmeällä, muunneltavalla valaistuksella sekä istuinten ja sisäpintojen materiaaleilla. Koska Mercedes-Benz haluaa pitää kiinni maineestaan, ovat materiaalit luonnollisesti laadukkaita (ja kalliita, kuten autokin).

Sisustassa nahka ja puu sopeutuvat metalliin ja lasiin, joskin mukana on toki paljon muoviakin. Kieltämättä autossa voisi lähes asua ihan sellaisenaankin, ilman liikkumista minnekään.

Suuret ovet avautuvat sähköisesti 90° ulospäin.

Normaalisti auton sisustaa hallitsevat ohjaimet ja kojetaulu ovat nyt vain sivuroolissa: niihin tartutaan vain kun halutaan tai on pakko. Soikea ohjauspyörä on automaattisesti ajettaessa vetäytyneenä kiinni kojelautaan, mutta nousee siitä tarvittaessa ulospäin. Luonnollisesti kojelaudan vieressä olevat istuimet kääntyvät silloin siten, että ajaja katsoo eteenpäin.

Aurin kojelauta

Kojelaudassa on kuusi suurta näyttöruutua, jotka näyttävät auton tietojen ja lisäksi tarvittavaa tietoa auton ympäriltä. Myös manuaalisesti ajettaessa auto tarkkailee luonnollisesti lähellä olevia autoja ja muita kohteita, ja puuttuu tarvittaessa ajamiseen esimerkiksi pysäyttämällä auton, jos tietokone laskee esimerkiksi törmäyksen olevan tulossa. 

Kun auto liikkuu automaattisesti, sen ulkopuolella aavemaisesti hohtava valaistus on sinistä, kun taas ihmisen ajamana valaistus on valkoista.

Auto on 5,2 metriä pitkä, kaksi metriä leveä ja 1,5 metriä korkea. Etu- ja takarenkaat ovat 3,6 metrin etäisyydellä toisistaan, jotta auton sisätilalle on saatu suuri, vapaa tila. Auton keskeltä paksu ja nokasta sekä perästä matalampi olemus tukevat auton olohuonemaisuutta: se on oikeastaan nätisti muotoiltu laatikko, jonka sisällä on tilaa matkustajille ja jonka renkaat on laitettu laatikon reunoihin.

Auton rakenne on hiilikuitua, alumiinia sekä terästä, ja yhtiön mukaan F 015:n runko on noin 40% kevyempi kuin nykyisten vastaavankokoisten autojen.

Runkorakenteissa käytetään uudenlaista tekniikkaa, joka saa ne jäykistymään ja paisumaan törmäyksissä hieman ilmatyynyn tapaan. Silloin ne suojaavat matkustajia ja vaimentavat törmäystä. 

Luonnollisesti auto liikkuu eteenpäin sähkömoottoreilla, mutta pelkkien akkujen lisäksi virtaa niille saadaan polttokennoista. Polttokennoille saadaan vetyä räjähtämättömästä tankista, missä vety säilötään geeliin.

Sitä, milloin tämänkaltainen auto olisi ostettavissa kaupasta, ei Mercedes-Benz kerro, mutta yhtiöllä on meneillään monia testejä – myös julkisilla teillä – ja tuskin se jää seuraamaan pitkäksi ajaksi sivusta, mikäli Tesla alkaa myydä autonomista autoaan jo ensi vuonna. 

Robottiautot saattavat tulla liikenteeseen sen jälleen hyvinkin pian ja vain muutaman vuoden päästä ihmettelemme miten tulimme edes toimeen ennen kuin autot osasivat ajaa itse paikasta toiseen!