Video: Moottoripyörä, joka pysyy itsekseen pystyssä

Las Vegasissa on esitelty tällä viikolla paljon erilaisia, enemmän tai vähemmän jännittäviä vempeleuutuuksia CES-teknologiamessuilla.

Eräs hämmästyttävimmistä on Hondan esittelemä moottoripyörä, joka ei kaadu, vaan pysyy itsekseen pystyssä etupyöräänsä kääntelemällä. Se pystyy myös ajamaan itse itseään, ja kuten videolla näkyy, myös esimerkiksi seuraamaan omistajaansa.

Hondan tekniikka perustunee kiihtyvyysmittareihin ja painovoimasensoreihin, jotka havaitsevat moottoripyörän asennon muutokset nopeasti ja tarkasti. Samaa tekniikkaa on käytetty yhtiön vuonna 2012 esittelemissä Uni-Cub -henkilöliikuttimissa – ihan mopoiksi tai moottoripyöriksi ei näitä yksipyöräisiä istuimia oikein voi kutsua.

Siitä, milloin ja millaisissa pyörissä tekniikka tulee markkinoille, ei yhtiö ole maininnut mitään.

Kyseessä ei ole suinkaan ainoa ja ensimmäinen itsekseen pystyssä pysyvä moottoripyörä, sillä lähes kaikki moottoripyörävalmistajat tutkivat samankaltaisia systeemeitä sekä itsestäänajavia moottoripyöriä. Esimerkiksi BMW esitteli vastaavaa tekniikkaa jo viime syyskuussa. Siitä on video alla.

130 vuotta vanha moottoripyörä

Ti, 11/10/2015 - 07:35 By Jari Mäkinen
Reitwagen

Päivän kuvaTänään tasan 130 vuotta sitten tapahtui maailman ensimmäisen moottoripyörän ensimmäinen kunnollinen koeajo: Gottlieb Daimlerin suunnittelema ja rakentama puurakenteinen polttomoottorilla toimiva laite, jota nykytermein voidaan kutsua moottoripyöräksi, hurahti liikkeelle Daimlerin 17-vuotiaan pojan Paulin ohjaamana.

Hän ajoi sillä noin viisi kilometriä pitkän matkan Stuttgartin luona Cannstattista Unterturkheimiin ja takaisin.

Ihmiset olivat luonnollisesti ihmeissään ilman hevosia kulkevasta, kovaa ääntä pitäneestä kapineesta, joka kolisi kivisillä teillä kulkiessaan. Sen huippunopeus oli 12 km/h ja laitteen pitämää kolinaa lisäsivät puisten pyörien lisäksi epävakaan ajokin sivuille laitetut apupyörät. Vaikka apupyörät oli jousitettu, ei ajomukavuus varmaankaan ollut erityinen.

Daimerin ajatuksena ei ollut niinkään tehdä moottoripyörää, vaan testiväline seuraavana vuonna valmistunutta automobiiliaan varten. Niinpä pyörän nimi oli "Ajovaunu", eli "Reitwagen", mikä osaltaan kertoi sen automaisen taka-ajatuksen. Tosin laite osoittautui sinälläänkin toimivaksi ja on nykyisten moottoripyörien esi-isä.

Pyörässä oli voimanlähteenä polttomoottori, joka tuotti puoli hevosvoimaa pyöriessään 600 kierrosta minuutissa. Moottorissa oli yksi ainoa sylinteri, jonka männän läpimitta oli 58 mm, iskun pituus 10 cm ja tilavuus 264 cm3. Daimler oli patentoinut moottorinsa 3. huhtikuuta vuonna 1885, siis saman vuoden keväällä.

Etenkin italialaisten mielestä maailman ensimmäinen moottoripyörä on Daimlerin ajovaunun sijaan Enrico Bernardin vuonna 1882 tekemä Motrice Pia, missä oli myös yksisylinterinen polttomoottori, mutta koska laite oli kolmipyöräinen, ei sitä oikein voi laskea moottoripyöräksi. 

Samoin ranskalaisten Pierre Michaux'in ja Louis-Guillaume Perreaux'in höyryllä toiminut velosipeedeli (piirros jutun lopussa) tavoittelee ensimmäisen moottoripyörän titteliä, mutta se oli sen verran epäkäytännöllinen ja pohjautui suoraan polkupyörään, ettei sillekään ei oikein voi antaa kunniaa – vaikka olikin periaatteessa aivan ensimmäinen.

Jotkut asettavat lisävaatimukseksi moottoripyörälle myös sen, että se käyttäisi polttomoottoria, ei höyrykonetta. 

Näin ollen siis Daimlerin Reitwagen on ensimmäinen moottoripyörä. Valitettavasti kuitenkin aivan alkuperäinen pyörä tuhoutui Daimlerin moottoritehtaan palossa vuonna 1903, mutta pyörästä on tehty muutamia erittäin hyviä toimivia jäljitelmiä, joista parhaat ovat Deutsches Museumissa Münchenissä (mistä otsikkokuva on) ja Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa.

Pierre Michaux'in ja Louis-Guillaume Perreaux'in höyryllä toiminut velosipeedeli