Video: Tänään oli bileet painottomuudessa – mukana myös jalkapalloa ja julkkiskokki

Video: Tänään oli bileet painottomuudessa – mukana myös jalkapalloa ja julkkiskokki

Tutkijoiden ja astronauttien lennättämiseen normaalisti käytetty painottomuuslentokone oli tänään hieman erikoisella lennolla: mukana oli juhlijoita, julkkiksia ja erilaisia ennätysyrittäjiä

25.03.2019

Rahalla saa kaikenlaista. Sillä voi esimerkiksi vuokrata Airbus A310 Zero-G -lentokoneen, jonka sisälle voi järjestää maailman omituisimmat kemut.

Tänään Frankfurtista tehty lento oli itse asiassa jo toinen tällainen erikoislento. Ensimmäinen painottomuusklubi pidettiin viime vuonna, ja kuten silloinkin, oli kone lastattu nyt kovasti maksaneen lipun ostaneilla matkustajista ja julkkiksilla, jotka tekivät tai koittivat tehdä "ensimmäistä kertaa avaruudessa" jotain.

Tämä tietysti on aikamoista liioittelua, sillä kone ei ollut avaruudessa, ja monia näistä jutuista on tehty aikaisemminkin – ei kenties ihan samaan tapaan, mutta käytännössä kyllä.

Nyt painottomuuslennolla mm. tehtiin ensimmäinen rankkari painottomuudessa. Potkusta vastasi jalkapallojoukkue Eintrach Frankfurtin pelaajat, mm. Sebastien Haller.

Samalla lennolla oli myös levynjulkistustilaisuus, ainakin Saksassa maailmankuulu julkkiskokki Tim Mälzer tekemässä ruokaa (kuulemma erityistä salaattikastiketta), oikeasti maailmankuulun Jamiroquain Jay Kay jammailemassa ja DJ Timmy Trumptet soittamassa yllättäen trumpettia.

Rankkari painottomuudessa

Heidän seuranaan oli koko joukko muotiväkeä, julkkiksia ja sosiaalisen media edustajia, jotka ovat täyttäneet osaltaan internetiä hakusanalla #WORLDCLUBDOME.

World Club Dome on tapahtumajärjestäjä BigCityBeatsin vuotuinen megajuhla, joka pidetään kesällä. Tämä lento on itse asiassa tapahtuman markkinointia, ja tapaus myös itsessään. Vastaava lento tehtiin jo viime vuonna, jolloin oli myös mukana noin 50 henkilöä.

Lennon hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta näin kerätty raha auttaa ylläpitämään tutkimuskonetta, ja se lisäksi laajentaa osaltaan avaruustietoisuutta julkkisten pariin. Sen takia mukana lennolla oli myös Euroopan avaruusjärjestö, joka odottaa saavansa tästä PR-hyötyä (ja nähtävästi on saanutkin).

Tänään olleella lennollaan kone nousi matkaan Frankfurtista ja kävi Bretagnen luona Atlantin päällä tekemässä paraabeleita. Painottomuus koneessa saadaan aikaan siten, että se tekee "hyppäyksiä" noin 5000 metrin ja 8000 metrin välillä siten, että lennon aikana kone on vähän aikaa vapaassa heittoliikkeessä. Silloin sen moottorit ovat lähes tyhjäkäynnillä ja niillä kompensoidaan van koneen ilmanvastus.

Kyse on vähän samasta asiasta kuin joskus tiellä sopivalla nopeudella oikean muotoisen töyssyn yli ajaessa mahanpohjassa muljahtaa. Koneella lennetään töyssyn muotoista rataa siten, että yksi muljahdus – siis painottomuus – kestää hieman yli 20 sekuntia. Kun näitä tehdään useita, saadaan yhden lennon aikana kerättyä yhteensä kymmenisen minuuttia painottomuutta.

Tämän päivän lentoon voi eläytyä mm. Flightradar24 -sivustolla: koneen lennon jännin vaihe on tässä.

Maailman upein elektronisen musan klubi: Armin van Buuren, Steve Aoki ja W&W lähtevät painottomuuteen bailaamaan

7. helmikuuta järjestetään varmasti erikoisin koskaan pidetty elektronisen musiikin klubi-ilta: se pidetään astronauttien koulutuksessa ja mikropainovoimatutkimuksessa normaalisti käytettävässä Airbus A310 Zero-G -lentokoneessa.

Painottomuusmusaklubi on ensi kesäkuussa pidettävän kolmepäiväisen World Club Dome -festivaalin ennakkotapahtuma, ja selvästi myös olennainen osa tapahtuman ennakkomainontaa.

Normaalisti kotipaikkanaan Ranskan Bordeaux'ia pitävä A310-tutkimuskone lentää Saksaan ja tekee tämän erikoislennon Frankfurtin lentoasemalta.

Puolentoista tuntia kestävän lennon kuluessa kone lentää useita (todennäköisesti noin 30) paraabelin muotoisia hyppäyksiä, joiden aikana kone ja sen matkustajat kokevat noin 20 sekuntia kerrallaan painottomuutta.

Mukana kyydissä ovat myös Euroopan avaruusjärjestön astronautit Jean-Francois Clervoy ja Pedro Duque ja musiikista vastaavat mm. Armin van Buuren, Steve Aoki, W&W ja Le Shuuk.

Koneessa ei normaalisti ole kuin noin 30 matkustajaa kerrallaan, mutta kun mukana ei nyt ole kookkaita tutkimuslaitteita, saadaan matkustajia musalennolle todennäköisesti hieman enemmän.

Joka tapauksessa tapahtuma on osanottajamäärältään hyvin pieni, ja järjestäjät kutsuvatkin sitä jo "maailman pienimmäksi klubiksi".

Lennolle on saatavissa suolaisen hintaisia lippuja – elleivät ne ole jo loppuneet – mutta ennen kaikkea mukana on 20 kilpailun voittajaa, jotka tulevat jokaiselta mantereelta (kaksi per manner ja lisäksi kaksi Saksasta sekä kaksi Intiasta).

Voittajat valitaan yllättäen varsinaisen kerällä pidettävän tapahtuman lippujen ostajista, joten kyseessä on pitkälti mainostempaus. Valitettavasti kilpailu päättyi jo 20. tammikuuta.

Lisätietoja lennosta on osoitteessa wcdzerogravity.com ja alla on järjestäjien tekemä esittelyvideo.

Maailman ensimmäinen painottomuudessa tehty musiikkivideo

Maailman ensimmäinen painottomuudessa tehty musiikkivideo

Chicagolaisen rockbändi OK Gon tuore Upside Down and Inside Out ensimmäinen painottomuudessa kuvattu musavideo, ellei aivan omassa sarjassaan painivaa kanadalaisastronautti Chris Hadfieldin jo klassikoksi muodostunutta versiota David Bowien Space Oddity -kappaleesta oteta huomioon.

12.02.2016

OK Go on tullut tunnetuksi on aiemmin upeista videoistaan, joista kuuluisin lienee Grammynkin voittanut Here It Goes Again vuodelta 2007. Nyt kuitenkin Damien Kulash, Tim Nordwind, Dan Konopka ja Andy Ross ovat kurottaneet vieläkin korkeammalle, sillä uusin video on kuvattu Venäjällä Gagarinin kosmonauttikoulutuskeskuksen Iljushin Il-76 -lentokoneessa. Koneella tehdään painottomuuslentoja, joilla koulutetaan avaruuslentäjiä sekä suoritetaan erilaisia tieteellisiä kokeita.

Lisäksi koneella tehdään varsin paljon turistilentoja, joiden aikana rahalla pääsee kokemaan painottomuutta. Ja OK Go:n lento menee luonnollisesti tähän kategoriaan, joskin nyt viulut maksoi venäläinen lentoyhtiö S7 Airlines.

Miten video on tehty?

Painottomuuslentojen ideana on se, että koneella lennetään paraabelin muotoista, vapaan heittoliikkeen rataa, jolloin sen sisällä vallitsee painottomuus sen aikaa kun kone on heittoliikkeen radalla. Koska oikea heittoliike päättyisi alas maan pinnalle, ei lentokone lennä tarkalleen sitä kuin vähän aikaa: tyypillisesti kone nousee vaakalennosta jyrkästi ylös, jolloin moottorien teho lasketaan hyvin alas (kumoamaan vain koneen ilmanvastuksen) ja konetta ohjataan siten, että se nousee ylös, kääntyy vaakatasoon ja lopulta alkaa syöksyä alaspäin. Hetken päästä pilotit kääntävät koneen jälleen vaakalentoon.

Painottomuutta tällaisessa manöveerissä kestää vain noin 20 sekuntia kerrallaan.

Niinpä videota varten on koneella tehty varsin paljon paraabeleja, joiden aikana tehdyt kuvaukset on editoitu varsin taidokkaasti yhteen. Tarkkasilmäiset huomaavat leikkauksia ja pieniä nytkähdyksiä, kun eri paraabelien aikana kuvatut materiaalit on harsittu yhteen.

Kuvausta varten Iljushinin sisälle, sen suureen rahtiruumaan on rakennettu lentokoneen matkustamon mallikappale, missä toiminta tapahtuu. Siksi matkustamo on myös selvästi yksinkertaisempi kuin oikeasti matkustajalentokoneissa.

Kuvauksista tehty raportti (venäjäksi) kertoo, että bändi, lentoemäntiä näyttelevät tanssijat ja kuvausryhmä teki kaikkiaan 21 lentoa, joiden aikana he loggasivat yhteensä kaksi tuntia ja 15 minuuttia painottomuusaikaa. Tämä on lähes sama kuin kaksi kierrosta avaruusasemassa maapallon ympäri.

Kuvien perusteella bändi sopeutui hyvin painottomuuteen ja oppi liikkumaan siellä sulavasti – tai sitten oksennukset ja poukkoilu on vain armollisesti jätetty pois videolta...

*

Jos kaipaat yllä olevan videon jälkeen lisää painottomuutta, on ESAn sivuilla varsin hyvä dokumentti "todellisista" painottomuuslennoista.