Idea juuston tai auton lähettämisestä avaruuteen on toki hullu, mutta ei sinänsä järjetön, sillä joka tapauksessa ensilennoilla raketteihin täytyy kiinnittää paljon painolastia. Ne kun eivät lennä normaalisti, ellei niissä ole jotain, mikä on jokseenkin saman painoista kuin tulevat hyötykuormat.
Nytkin usein raketteihin täytyy kiinnittää lisämassaa – yksinkertaisesti teräslevyjä – jotta niistä saadaan halutun painoisia ja niiden massakeskipiste oikeaksi.
Muskin ajatuksena on siten laittaa mukaan jotain hassua, ei vain tylsää terästä. Auton lisäksi mukaan täytyy pakata myös toki muutakin massaa, eikä olisi lainkaan yllättävää, jos siitäkin paljastuisi vielä yllätyksiä.
Falcon Heavy on ensilentonsa aikaan maailman voimakkain raketti. Se pystyy laukaisemaan noin 55 tonnia painavan lastin matalalle Maata kiertävälle radalle. Esimerkiksi suuri eurooppalainen Ariane 5 pystyy "vain" noin 20 tonniin.
Periaatteessa uusi superraketti on kolme Falcon 9 -raketin ensimmäistä vaihetta laitettuna nippuun. Samaan tapaan kuin Falcon 9 -raketeilla, on näiden kolmen rakettivaiheen tarkoitus tulla takaisin, minkä jälkeen ne voidaan käyttää uudelleen.
Mikäli rakettivaiheita ei käytetä uudelleen, voi raketti teoriassa nostaa kiertoradalle jopa 63,8 tonnia.
Uuden raketin ensilennon oli aikomus tapahtua jo 2013, mutta laukaisua on lykätty niin teknisistä kuin operationaalisista syistä kerta toisensa jälkeen. Esimerkiksi Falcon 9:lle tapahtuneet kaksi onnettomuutta ja laukaisualusta vaurioituminen ovat vaikuttaneet suoraan Falcon Heavyn kehittämiseen; samoin maksavien asiakkaiden lentojen saaminen matkaan on lykännyt raketin lentoa.
Falcon 9:n osia ei ihan sinällään voi käyttää superraketissa, sillä suurta osaa niistä joudutaan vahvistamaan. Vahvistaminen on aina tasapainoilua massan ja kesvätyyden välillä, ja tämäkin on vienyt varsin paljon aikaa.
Viimeisin lykkäysilmoitus tuli tällä viikolla, kun lentoa siirrettiin joulukuusta tammikuun puolelle. Nämä lykkäykset vuoden lopussa ovat aina ikäviä historiankirjojen kannalta, sillä ensilennon vuosiluvuksi tulee nyt 2018 eikä 2017.
Laukaisu tapahtuu SpaceX:n käytössä olevalta, Floiridassa Cape Kennedyn avaruuskeskuksessa olevalta 39A -laukaisualustalta, eli samalta, miltä suurin osa Apollo-kuulentoja lähetettiin matkaan.
Jotain toimintaa on kuitenkin luvassa jo tänä vuonna, sillä raketin moottoritestaus tehdään vielä ennen joulua.