Volkkari avoimena: Kupla ja sen sisukset

Ke, 05/25/2016 - 09:12 By Jari Mäkinen
Kupla halkileikattuna

Näin kevätkesällä iskee autokuume, ja se sai kaivamaan esiin teknisiä tietoja eri automalleista. Ja yllättäen eteen tuli klassinen Volkswagen: Kupla, joka on päivän kuvassa hyvin avoimena. 

Tarkalleen ottaen kuvassa on Volkswagen Typ 1:n halkileikkaus.

Kyseessä oli saksalaisen Volkswagenin ensimmäinen ja tunnetuin automalli, jota valmistettiin vuosina 1938-2003 kaikkiaan 21,5 miljoonaa kappaletta. Auto sai pyöreästä muodostaan nopeasti lempinimen Kupla, tosin monissa maissa se tunnetaan Koppakuoriaisena (Käfer, Beetle, Coccinelle).

Kupla sai alkunsa vuonna 1934, kun Adolf Hitlerin halusi nopeuttaa Saksan autoistumista tuomalla myyntiin uudenlaisen, edullisen ja yksinkertaisen auton. Autolle annettiin tiukat kriteerit:

1. Autoon täytyy mahtua yksi perhe, eli vanhemmat ja kolme lasta
2. Sen suurin sallittu kulutus 8 l / 100 km
3. Autolla piti pystyä ajamaan 100 km tunnissa
4. Auton piti pystyä toimimaan ja sitä piti voida säilyttää myös kylmässä, alle nollan lämpötiloissa
5. Sen piti kyetä nousemaan 30° kulmassa olevia mäkiä
6. Se ei saanut maksaa kuin tuhat valtakunnan markkaa

Auton suunnittelijaksi valittiin Ferdinand Porsche, ja se tehtiin hyvin nopeasti. Ensimmäinen prototyyppi valmistui jo vuonna 1935, tuotantoprototyyppi vuonna 1936 – jotakuinkin 80 vuotta sitten – ja tuotanto alkoi heti kun sitä varta vasten rakennettu tehdas saatiin valmiiksi. Itse asiassa autoa varten pystytettiin kokonainen kaupunki, joka tunnetaan nykyisin Wolfsburgina ja kansanautoyhtiö Volkswagen sai samalla alkunsa.

Listietoa Kuplasta on Volkswagenin mainioilla historiasivuilla.

Päivän kuva 26.5.2013: Kupla uusissa kuoseissa

La, 05/25/2013 - 23:49 By Jari Mäkinen

Kupla-Volkkari oli Ferdinand Porschen 1930-luvun alussa perustaman suunnittelutoimiston eräs ensimmäisistä tuotteista. Porschen ensimmäinen urheilullinen auto oli vuonna 1939 esitelty Porsche 64, joka yllättäen perustui varsin pitkälti Kuplaan, Natsi-Saksan "Kansanautoon".

Autossa oli nelisylinterinen bokserimoottori ja siinä missä Kupla saavutti sadan kilometrin tuntinopeuden, pääsi Porschella yli 160 km/h. Tätä koekappaletta rakennettiin lopulta vain kolme kappaletta, sillä sodan aikana ei ollut suurta tarvetta luksusautoille. Sen sijaan sodan päätyttyä Ferdinand Porschen poika Ferry Porsche jatkoi isänsä jalanjäljissä. Hän rakensi - edelleen Kuplaan perustuneen - Porsche 356:n, joka tuli tuotantoon vuonna 1948.

Ensimmäisissä autoissa käytettiin suoraan Kuplan osia, mutta vähitellen ne korvattiin omatekoisilla, ja myös Porsche etääntyi yhtiönä Volkswagenista, kunnes 2000-luvun alussa niiden tiet taas yhdistyivät: sen jälkeen kun Porsche yritti ostaa koko Volkswagen Groupin ja velkaantui siinä pahasti, osti Volkswagen Group lopulta vuonna 2009 Porschen.

Tunnetuin Porschen malli on 911, joka on suoraan Kuplaan ja sen tekniikkaan takautuva auto. Siinä oli Kuplan tapaan ilmajäähdytteinen boksertakamoottori, tosin tehokkaampi ja 6-sylinterinen. Malli on edelleen tuotannossa monen muutoksen jälkeen, ja vaikka moottori ei ole enää ilmajäähdytteinen, on se takana ja kuusisylinterinen, ja auto on malliltaan coupé. Kun 911:n ja Kuplan laittaa rinnakkain, sukulaisuus on selvästi havaittavissa.