Tarkalleen ottaen kuvassa on Volkswagen Typ 1:n halkileikkaus.
Kyseessä oli saksalaisen Volkswagenin ensimmäinen ja tunnetuin automalli, jota valmistettiin vuosina 1938-2003 kaikkiaan 21,5 miljoonaa kappaletta. Auto sai pyöreästä muodostaan nopeasti lempinimen Kupla, tosin monissa maissa se tunnetaan Koppakuoriaisena (Käfer, Beetle, Coccinelle).
Kupla sai alkunsa vuonna 1934, kun Adolf Hitlerin halusi nopeuttaa Saksan autoistumista tuomalla myyntiin uudenlaisen, edullisen ja yksinkertaisen auton. Autolle annettiin tiukat kriteerit:
1. Autoon täytyy mahtua yksi perhe, eli vanhemmat ja kolme lasta
2. Sen suurin sallittu kulutus 8 l / 100 km
3. Autolla piti pystyä ajamaan 100 km tunnissa
4. Auton piti pystyä toimimaan ja sitä piti voida säilyttää myös kylmässä, alle nollan lämpötiloissa
5. Sen piti kyetä nousemaan 30° kulmassa olevia mäkiä
6. Se ei saanut maksaa kuin tuhat valtakunnan markkaa
Auton suunnittelijaksi valittiin Ferdinand Porsche, ja se tehtiin hyvin nopeasti. Ensimmäinen prototyyppi valmistui jo vuonna 1935, tuotantoprototyyppi vuonna 1936 – jotakuinkin 80 vuotta sitten – ja tuotanto alkoi heti kun sitä varta vasten rakennettu tehdas saatiin valmiiksi. Itse asiassa autoa varten pystytettiin kokonainen kaupunki, joka tunnetaan nykyisin Wolfsburgina ja kansanautoyhtiö Volkswagen sai samalla alkunsa.
Listietoa Kuplasta on Volkswagenin mainioilla historiasivuilla.