Su, 02/10/2013 - 10:54 By Jari Mäkinen
Bertnard Piccard

Ilmapallolla ensimmäisen kerran välilaskutta ympäri maailman lentänyt sveitsiläinen Bertrand Piccard kiertää nyt ympäri maailmaa edistämässä kestävää kehitystä ja uutta tekniikkaa. Samalla hän johtaa Solar Impulse -lentohanketta, jonka tarkoituksena on – yllättäen – lentää aurinkovoimalla maapallon ympäri.

"Pudottakaa painolastinne ja lentäkää", kehottaa Piccard kuulijoitaan, koettaen itse näyttää parhaansa mukaan mallia.

Piccard katsoo suoraan silmiin, hymyilee valloittavasti ja pulppuaa puhetta. Hän selvästikin tapaa paljon ihmisiä ja on kehittänyt tapaamisiinsa draaman kaaren: hän lennättää ensin keskustelukumppaneitaan ensin pallolla ympäri maailman, sitten aurinkosähköllä lentävällä lentokoneella ja lopuksi taisteluun ilmastonmuutosta vastaan. Lääkäriksi opiskellut tutkimusmatkaajaperheen vesa heittää kuuntelijoilleen haasteita ja aihetta ajatteluun.

Kuten esimerkiksi: “Miksi maailma pelkää uudisraivaajia?” Historia tuntee lukemattomia seikkailijoita, tutkijoita ja taiteilijoita, jotka ovat olleet edellä aikaansa. Heitä on epäilty, heille ei ole annettu rahoitusta ja heille on jopa naurettu, kunnes he ovat onnistuneet kaikista vastoinkäymisistä huolimatta tekemään jotain mullistavaa tai löytämään jotain uutta. Esimerkkejä on runsaasti litteästä maapallosta lentämiseen, vuorten valloittamisesta omituiseen väitteeseen, jonka mukaan ihmisen sisällä olisi verta, joka kiertää verisuonistossa.

“Isoisäni, joka teki korkeusennätyksiä ilmapallolla, halusi saada pallolleen vakuutuksen. Vakuutusyhtiöt eivät halunneet antaa sitä, koska heistä palloilu ei ollut turvallista, eikä yläilmakehää tunnettu hyvin. Kun isoisäni oli sitten osoittanut, että pallolla lentäminen oli turvallista ja kerännyt tietoja olosuhteista ylhäällä ilmakehässä, hänelle oltaisiin kyllä annettu vakuutus.”

Kun Piccard pääsee vauhtiin, saavatkin perinteet ja konservatiivisuus kyytiä. Tarvitsemme ihmisiä, jotka ravistelevat vakiintuneita arvoja ja ajatuksia.

Piccard käyttää maailmanympärilentoaan ilmapallolla esimerkkinä siitä miten hänen mielestään meidän kaikkien pitäisi elää. “Ilmapallo lentää tuulen mukana, eikä sitä voi ohjata kuin korkeussuunnassa. Emme voi myöskään vaikuttaa kaikkeen mitä elämässämme tapahtuu, mutta voimme koittaa löytää sopivia tuulia. Meidän pitää pudottaa aina välillä historian painolastia, jotta voimme nousta sopivaan tuuleen.”

Tyynen valtameren päällä Piccard ja hänen kanssaan palloa lentänyt Brian Jones huomasivat olevansa epäsuotuisissa tuulissa ja etenevänsä vain madellen. Ruoka ja polttoaine kuluivat uhkaavasti. Ja kun pallo laskeutui yli 45 000 kilometriä pitkän lennon jälkeen, oli kaksikolla jäljellä enää vajaat 40 kiloa polttoainetta. Sitä tarvittiin pallon ilman lämmittämiseen; ilman polttoainetta ei kuumailmapallokaan lennä.

“Olinko peloissani? Olin, useaankin kertaan. Mutta pelko on luonnollinen olotila, joka auttaa keksimään uutta. Kun kohtaamme pelottavan asian, rikkoutuu rutiinimme ja joudumme pohtimaan miten voisimme toimia uudessa ja yllättävässä tilanteessa. Olen vakuuttunut siitä, että kaikki pioneerit ovat olleet peloissaan - vaikka he eivät sitä tunnustaisikaan. Pelko on suuri eteen päin lykkivä voimavara.”

Vihreän tekniikan lähetyssaarnaaja

Lentämisen ja seikkailun lisäksi Piccard puhuu paljon tulevaisuudesta, ja hänen ratkaisunsa edessä oleviin moniin haasteisiin on uusi tekniikka. “Meillä on jo nyt tietoa ja tekniikkamme taso on tarpeeksi korkealla, jotta voisimme astua uuteen aikaan, mutta emme ole tehneet mitään. Nykyisin käytössämme oleva tekniikka on naurettavan vanhanaikaista, kuin suoraan museosta!”

Suurin syntimme tällä hetkellä on Piccardin mukaan täydellinen riippuvaisuutemme fossiilisista polttoaineista. Se ei ole hyväksi ympäristölle, eikä ihmiskunnallekaan, koska öljystä saatava energia on tuudittanut meidät helppoon ja lyhytnäköisesti halpaan tekniikkaan. Öljy on vaikuttanut maapallon epätasaiseen taloudelliseen hyvinvointiin, ja epädemokraattiseen globalisaatioon.

Palat uudenlaiseen energiatekniikkaan ovat kuitenkin jo olemassa, ja Piccard toivookin poliitikoilta todellista halua siirtyä uuteen aikaan. “Maailma on pullollaan uusiutuvaa energiaa, ja se pitäisi ottaa vain käyttöön! Energian säästämisestä pitäisi tehdä myös kannattavaa. Olemme energiankäytössä kuin dinosauruksia, jotka ovat suuria ja voimakkaita, mutta eivät olleet sopeutuvia.”

Piccard on mukana toteuttamassa Solar Impulse -nimistä projektia, jonka tarkoituksena on suunnitella ja rakentaa pelkästään aurinkovoimalla toimiva lentokone, jolla lennettäisiin ympäri maapallon. Kyseessä ei ole vain uusi henkilökohtainen seikkailu, vaan esimerkki uuden tekniikan käytöstä: lentokone on erittäin kevyt, sen aurinkopaneelit (11 628 kpl) ja moottorit (4 kpl) ovat edistyksellisen tehokkaita, sen suunnittelussa käytetään nykyaikaisia menetelmiä ja sen akut ovat kevyet, mutta voimakkaat litiumioniakut. Koneen kun täytyy pystyä toimimaan myös yöllä paristojen voimin.

Koekone teki ensimmäisen lentonsa joulukuussa 2009 ja ensimmäiseen yölentoonsa se usutettiin heinäkuussa 2010. Ohjaimissa oli Piccardin sijaan André Borschberg, kun kone nousi aamuvarhaisella ilmaan ja kierteli 26 tuntia taivaalla Sveitsin ilmatilassa nousten noin 8,5 kilometrin korkeuteen. Lento oli vielä varsin kaukana lopullisesta maailmanympärilennosta, mutta oli ensimmäinen yön yli kestänyt lento aurinkovoimalla toimivalla koneella.

Vuoden 2011 toukokuussa kone lensi ensimmäisen kerran ulkomaille Belgiaan ja vuotta myöhemmin toukokuussa 2012 sillä tehtiin monipäiväinen lento Marokkoon ja takaisin. Marokossa kone vieraili myös Ouarzazatessa, minne suunnitellaan maailman suurinta aurinkoenergiavoimalaa.

Koekone, joka on rekisteriltään HB-SIA, päästetään eläkkeelle testien jälkeen ja varsinaisen, lopullisiin lentoihin käytettävän koneen (HB-SIB) rakennus on meneillään. Sillä on tarkoitus tehdä maailmanympärilento vuonna 2014.

Tilaa lentokoneessa on vain yhdelle lentäjälle, joten maailmanympärilennon aikana tehdäänkin useita välilaskuja. Niiden aikana koneen avulla koitetaan saada tietoa vihreästä tekniikasta eteenpäin, joten lentämisen lisäksi koneen eräs tärkeimmistä tarkoituksista on toimia sanansaattajana. “95% ihmisistä ei ajattele öljyn jälkeistä aikaa. Tavoitteemme on saada heidät ajattelemaan.”

Halki Amerikan vuonna 2013

Helmikuun 2013 lopussa Solar Impulse lennätettiin Yhdysvaltoihin, missä koneella on tarkoitus lentää tänä vuonna mantereen halki San Franciscosta itärannikolle, pääkaupunki Washingtoniin ja New Yorkiin. Lento alkaa toukokuun ensimmäisenä päivänä ja aikomuksena on pysähtyä matkalla kaksi tai kolme kertaa. Lisää tietoa lennosta on Solar Impuslen nettisivuilla Across America 2013 ja sitä seurataan luonnollisesti myös T-Tuubissa.

Kuka Bertrand Piccard?

Lausannessa, maaliskuun 1. päivänä 1958 syntynyt Bertrand Piccard on seikkailija kolmannessa sukupolvessa. Hänen isoisänsä Auguste Piccard oli tunnettu ilmapalloilija ja tutkija, joka teki useita korkeusennätyksiä 1900-luvun puolivälissä. Isä Jacques Piccard tuli tunnetuksi ennen kaikkea sukeltajana ja tutkijana, ja hän puolestaan teki ennätyksiä syvyyssuunnassa.

Nuori Bertrand varttui siten seikkailujen ympäröimänä, ja hänen vanhempansa innostivatkin häntä jatkamaan samalla tiellä. He veivät nuorukaisen mm. seuraamaan kuualusten laukaisuita Yhdysvaltoihin. Ensin Bertrand kouluttautui riippuliitäjäksi, sitten lentäjäksi ja lopulta myös ilmapalloilijaksi. Hän opiskeli myös lääkäriksi.

Piccard nousi kuuluisuuteen keväällä 1999, kun hän lensi Brian Jonesin kanssa Breitling Orbiter 3 -ilmapallolla ensimmäistä kertaa välilaskutta ympäri maapallon. He nousivat matkaan 1.3.1999 Sveitsistä ja laskeutuivat Egyptiin 19 vuorokautta, 21 tuntia ja 47 minuuttia myöhemmin lennettyään 45 755 kilometrin matkan.

Nyt maailmalla luennoidessaan Piccard haluaa lentämisen lisäksi siis myös herättää. Hänen pääsanomansa on yksinertaisesti: “Mitä painolastia sinä voisit heittää yli laidan? Kuinka sinä voit alkaa elää uudella, kestävämmällä tavalla - niin oman itsesi kuin planeettamme kannalta?”

Solar Impulse, teknisiä tietoja (prototyyppi HB-SIA)

pituus 21,85 m
kärkiväli 63,40 m
lentoonlähtöpaino 1 600 kg
moottorien teho (sähkömoottorit) 4 × 7,35 kW
suurin lentokorkeus 8 500 m
keskinopeus 70 km/h