Yksi niistä tuotiin näytteille Fukuokan avaruuskokoukseen ja pääsin katsomaan sitä sisältä: kuten Sojuz, oli se pieni ja ahdas, mutta kyllä sillä avaruuteen lentäisi! Lukujen mukaan Almaz on jopa hieman Sojuzia suurempi, ja jos siihen lasketaan mukaan aikanaan hankkeeseen kuulunut pieni avaruusasema, olisi kokonaisuus todella kiinnostava.
Horie vaikutti tapaamisessa erilaisia projekteja täynnä olleelta henkilöltä, jolta oli ns. mopo karannut käsistä. Hän totesi, että on kiinnostunut avaruudesta, mutta käynnisti avaruusturistihankkeensa pääasiassa auttaakseen avaruuteen haluavia ystäviään pääsemään matkalle.
Vuonna 2005, jolloin lentojen suunniteltiin alkavan vuonna 2008, oli kuulemma jo "paljon varauksia."
Vaikka alun perin Horie ei ollutkaan syvällisemmin innostunut avaruushankkeesta, hän innostui siitä lopulta varsin paljon. Hän löysi Almaz-aluksen Man-saarelle rekisteröidyn Excalibus Almaz- yhtiön ja sen perustajan Art Dulan kautta. Dula oli koittanut jo pitkään tarjota Almaz-aluksia venäjänkontaktiensa kautta turismikäyttöön.
Mistä alukset olivat yllättäen pulpahtaneet esiin ja miten Dula oli päässyt niitä markkinoimaan, ja miten veroparatiisiyhtiö liittyy asiaan - siinä olisi oma tarinansa setvittävänä. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen on sikäläisessä avaruusohjelmassa ja sen ympärillä ollut monenlaista liikemiestä ja yrittäjää, joista on vaikea ottaa selkoa.
Joka tapauksessa Dulalla on edelleen käytössään muutamia valmiita ja avaruuskelpoisia Almaz-aluksia, ja Horien idea oli kunnostaa ne. Samalla suuri osa niiden ohjauslaitteista vaihdettaisiin uuteen ja systeemejä uudistettaisiin nykyajan vaatimuksia vastaaviksi. Tämä maksaisi muutaman kymmenen miljoonaa dollaria per kapseli, mikä kannattaisi tehdä, koska alukset ovat monikertakäyttöisiä.
"Alukset ovat sisätiloiltaan suurempia kuin Sojuz-alukset ja ne voivat olla muutaman päivän ajan avaruudessa itsenäisesti", selitti Horie ja kertoi, että vaikka alun perin ne suunniteltiin laukaistavaksi neuvostoraketein, voitaisiin kapseleita laukaista nyt muillakin raketeilla. "Lento avaruuteen Almazilla maksaisi muutaman miljoonaa dollaria."
Voi olla, että aikanaan Horien avaruushanke oli hieman liian etuajassa ja hänen muut bisneksensä olisivat joka tapauksessa häirinneet sitä, mutta nyt tilanne on toinen.
Virgin Galagtic-yhtiö aloittanee hyppäyksen avaruuteen SpaceShipTwo-aluksillaan vuoden sisällä (viimein!) ja monet muutkin ovat suunnittelemassa aluksiaan. Muutamat yhtiöt ovat ennättäneet jo julkistamaan hahmotelmiaan turisteille tehtävistä avaruusasemista, ja suurin ongelma tällä hetkellä on vielä sopivan aluksen löytäminen: ainoa käytössä oleva ja turistilennoille sopiva alus on venäläisten Sojuz, mutta koska se on pääasiassa avaruusasemalle menevien astronauttien käytössä, ei tilaa ole juurikaan turisteille.
Kenties Almazille olisi juuri nyt hyvä tilaus - ja voi olla, että etenkin vankilassa ollessaan Horie on huomannut, että hänellä on jalokivi käsissään. Nuoruuden sekoiluidensa jälkeen hänestä saattaa tulla vielä avaruusturismin eräs pioneereista.