Linnakundi kurottaa taivaalle

Pe, 03/29/2013 - 10:19 By Jari Mäkinen
Takafumi Horie ja Almaz

Takafumi Horie, japanilainen liikemies, nettipersoonallisuus ja avaruusturismiyrittäjä, vapautettiin keskiviikkona vankilasta. Hänet vangittin vuonna 2006 talousrikoksista epäiltynä, tuomittiin kahdeksi ja puoleksi vuodeksi vankilaan, ja pitkän valitusprosessin jälkeen hänet suljettiin kiven sisään syksyllä 2011.

Nyt viime keskiviikkona klo 7.40 Japanin aikaa, hän ilmoitti olevansa jälleen vapaa. Horie lähetti ilmoituksensa twitter-viestillä (@takapon_jp), jota jaettiin kahden tunnin aikana yli 5000 kertaa.

Tapasin Horien vuonna 2005, jolloin hän oli nettibisnesuransa huippussa. Hän oli perustanut Livedoor-nimisen nettisivuston, joka oli noussut Japanin erääksi suosituimmaksi sivustoksi. Sen kautta hän nousi itsekin kuuluisuudeksi - tai oikeastaan hänen alter egonsa Horiemon tuli kuuluisaksi. Nimi oli mukaelma manga-sarjakuvissa esiintyvästä kissarobotista nimeltä Doraemon. Samaan henkeen Horie myös pukeutui välillä sarjakuvamaiseksi kissaksi, mikä herätti lievää hämmennystä japanilaisessa harmaan asiallisissa liikemiesympyröissä.

Horie vankilasta vapautumisensa jälkeen Twitter-viestissään Horie vuonna 2005 Almazin mallin kanssa

Ennen Livedooria hän loi sille pohjan kotikaupunkinsa Fukuokan yliopistossa, missä hän perusti opiskelutoveriensa kanssa nettisivujen kehitysyhtiön vuonna 1995. Se tuotti rahaa ja hän koitti ostaa pesäpallojoukkueen vuonna 2004; vihamieliseksi tulkittu yritys kariutui, mutta Horie nousi silloin kansalliseen valokeilaan. Hän koitti myös ostaa Fuji-televisioyhtiön ja järjesteli omia bisneksiään niin innokkaasti, että epäilyksen sisäpiirikaupoista ja muista epäselvyyksistä heräsivät jo tuolloin. Myöhemmin rötöslistaan lisättiin myös rahanpesu.

Niinpä ei ollut ihme, että Horie saapui Fukuokassa syksyllä 2005 pidettyyn kansainväliseen avaruuskokoukseen turvamiesten suojaamana - filmitähden tavoin ja diivan elkein.

Hän oli saapunut kokoukseen julkistamaan avaruusturistihankkeensa. Ideana oli ottaa uudelleen käyttöön 1960-luvulla Neuvostoliitossa suunniteltu Almaz-niminen avaruuskapseli ja muuttaa se nykyaikaiseksi alukseksi. "Japan Space Dream — A Takafumi Horie Project" viivästyi hieman Horien vankilakeikan vuoksi, mutta nyt hän aikoo unohtaa nettibisneksen ja keskittyä kehittämään avaruusturismia.

Herääkö Almaz uudelleen henkiin?

Almaz (suomeksi "jalokivi") oli 1960- ja 70 -lukujen vaihteessa Neuvostoliitossa tehty salainen avaruusalus, joka kehitettiin vastineeksi amerikkalaiselle MOL-sunnitelmalle. Kummankin olennainen osa oli pieni avaruusasema, joka kyettäisiin lähettämään nopeasti avaruuteen ja josta käsin voitaisiin kuvata Maata tarkasti.

Tämän jälkeen avaruuslentäjät palaisivat filmit taskussaan maanpinnalle kapselillaan. Siinä missä MOL jäi toteutumatta, lensi Almaz useamman kerran avaruudessa ja näitä monikertakäyttöisiä, paljon aikaansa edellä olleita kapseleita rakennettiin kaikkiaan neljä kappaletta.

Yksi niistä tuotiin näytteille Fukuokan avaruuskokoukseen ja pääsin katsomaan sitä sisältä: kuten Sojuz, oli se pieni ja ahdas, mutta kyllä sillä avaruuteen lentäisi! Lukujen mukaan Almaz on jopa hieman Sojuzia suurempi, ja jos siihen lasketaan mukaan aikanaan hankkeeseen kuulunut pieni avaruusasema, olisi kokonaisuus todella kiinnostava.

Horie vaikutti tapaamisessa erilaisia projekteja täynnä olleelta henkilöltä, jolta oli ns. mopo karannut käsistä. Hän totesi, että on kiinnostunut avaruudesta, mutta käynnisti avaruusturistihankkeensa pääasiassa auttaakseen avaruuteen haluavia ystäviään pääsemään matkalle.

Vuonna 2005, jolloin lentojen suunniteltiin alkavan vuonna 2008, oli kuulemma jo "paljon varauksia."

Vaikka alun perin Horie ei ollutkaan syvällisemmin innostunut avaruushankkeesta, hän innostui siitä lopulta varsin paljon. Hän löysi Almaz-aluksen Man-saarelle rekisteröidyn Excalibus Almaz- yhtiön ja sen perustajan Art Dulan kautta. Dula oli koittanut jo pitkään tarjota Almaz-aluksia venäjänkontaktiensa kautta turismikäyttöön.

Mistä alukset olivat yllättäen pulpahtaneet esiin ja miten Dula oli päässyt niitä markkinoimaan, ja miten veroparatiisiyhtiö liittyy asiaan - siinä olisi oma tarinansa setvittävänä. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen on sikäläisessä avaruusohjelmassa ja sen ympärillä ollut monenlaista liikemiestä ja yrittäjää, joista on vaikea ottaa selkoa.

Joka tapauksessa Dulalla on edelleen käytössään muutamia valmiita ja avaruuskelpoisia Almaz-aluksia, ja Horien idea oli kunnostaa ne. Samalla suuri osa niiden ohjauslaitteista vaihdettaisiin uuteen ja systeemejä uudistettaisiin nykyajan vaatimuksia vastaaviksi. Tämä maksaisi muutaman kymmenen miljoonaa dollaria per kapseli, mikä kannattaisi tehdä, koska alukset ovat monikertakäyttöisiä.

"Alukset ovat sisätiloiltaan suurempia kuin Sojuz-alukset ja ne voivat olla muutaman päivän ajan avaruudessa itsenäisesti", selitti Horie ja kertoi, että vaikka alun perin ne suunniteltiin laukaistavaksi neuvostoraketein, voitaisiin kapseleita laukaista nyt muillakin raketeilla. "Lento avaruuteen Almazilla maksaisi muutaman miljoonaa dollaria."

Voi olla, että aikanaan Horien avaruushanke oli hieman liian etuajassa ja hänen muut bisneksensä olisivat joka tapauksessa häirinneet sitä, mutta nyt tilanne on toinen.

Virgin Galagtic-yhtiö aloittanee hyppäyksen avaruuteen SpaceShipTwo-aluksillaan vuoden sisällä (viimein!) ja monet muutkin ovat suunnittelemassa aluksiaan. Muutamat yhtiöt ovat ennättäneet jo julkistamaan hahmotelmiaan turisteille tehtävistä avaruusasemista, ja suurin ongelma tällä hetkellä on vielä sopivan aluksen löytäminen: ainoa käytössä oleva ja turistilennoille sopiva alus on venäläisten Sojuz, mutta koska se on pääasiassa avaruusasemalle menevien astronauttien käytössä, ei tilaa ole juurikaan turisteille.

Kenties Almazille olisi juuri nyt hyvä tilaus - ja voi olla, että etenkin vankilassa ollessaan Horie on huomannut, että hänellä on jalokivi käsissään. Nuoruuden sekoiluidensa jälkeen hänestä saattaa tulla vielä avaruusturismin eräs pioneereista.