yleisilmailu

Sähkölento Kanaalin yli – Airbus jäi kakkoseksi

Pe, 07/10/2015 - 12:11 Jari Mäkinen

Lento yli Englannin kanaalin on nyt tehty myös sähkölentokoneella. Airbusin E-Fan taittoi tänään Didier Esteynen ohjaamana 37 kilometriä pitkän matkan Lyddistä Englannin puolelta kaakkoon Calais'n lentokentälle noin 37 minuutissa.

Airbus olikin tehnyt lennosta korkeaprofiilisen PR-tempauksen, sillä hyvässä säässä leppoisasti lennellen koneella ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia hypätä Kanaalin yli ja sen akuissa oli runsaasti sähköä jäljellä lennon jälkeen.

CriCriLento ei kuitenkaan ollut ensimmäinen sähkölento yli Kanaalin, sillä ranskalainen pilotti Hugues Duval ennätti lentämään matkan jo eilen illalla pienellä sahkököyttöisellä MC15E Cri-Cri -koneella. Lennosta kertoo mm. The Telegraph ja myös Ranskan Aéro-Club on vahvistanut lennon tiedotteellaan. Lento kesti vain 17 minuuttia, ja myös E-Fan olisi taittanut matkan niin haluttaessa noin vartissa.

Se, että Airbus ei lopulta ollutkaan ensimmäinen, on siinä mielessä erinomainen asia, että slovenialainen lentokoneenvalmistaja Pipistrel oli aikeissa tehdä Kanaalilennon jo aiemmin tällä viikolla, mutta Airbusin kanssa E-Fan -hankkeessa mukana moottorivalmistajana oleva Siemens esti kuitenkin lennon erittäin epäurheilijamaisella tavalla kieltämällä moottorinsa käytön Pipistreliltä. Kerroimme tästä edellisessä jutussamme tästä aiheesta.

Duvalia Siemensin kielto ei koskenut, koska hänen koneensa moottorit on valmistanut Electravia -yhtiö.

Kanaalilento onkin kiinnostava lähinnä historiallisessa mielessä, sillä koneella on lennetty yhtä pitkiä lentoja jo aiemmin - mutta kiinteän maan päällä. Ensimmäisen kerran yli Kanaalin lennettiin 25. heinäkuuta 1909, kun Louis Blériot ylitti sen Blériot XI -koneellaan. Silloin lento oli oikeasti vaarallinen ja rohkea, ja viitoitti tietä ilmailun tulevaisuuteen. 

Sähköllä toimivat lentokoneet ovat tulossa, ja muutamat valmistajat ovat tekemässä ja jo markkinoimassa sähkökoneitaan. Airbusin tytäryhtiö Voltair on aloittamassa E-Fanin pohjalta tehdyn kaksipaikkaisen koneen sarjatuotannon vuonna 2017 ja sitä seuraa suurempi nelipaikkainen versio vuonna 2019.  

Ensimmäisenä toimituksiin ennättänee kuitenkin Pipistrel, mutta sen koneet ovat pienempiä ja kevyempiä kuin Airbusin suunnittelemat.

Alla on video Cri-Cri -koneesta:

Kanaalin ylilento sähköllä lähestyy – konevalmistajat sotajalalla

Ke, 07/08/2015 - 16:23 Jari Mäkinen
Bleriot'n vanha kone ja uusi E-fan kuvakoosteessa

Airbus-konsortion kehittämä sähkölentokone E-Fan on tehnyt jo yli sata lentoa ja valmistautuu parhaillaan historiallisesti jännittävään näytökseen: lentämään Englannin kanaalin ylitse. 

Lento tapahtuu (säiden suosiessa) 10. heinäkuuta, jolloin E-Fan nousee Britannian puolelta Lyddistä noin kello 11.15 Suomen aikaa lentoon ja saapuu noin 45 minuutin lennon jälkeen Ranskaan Calais'n lentoasemalle. Matkaa kertyy noin 37 kilometriä.

Kanaalin ylilento on luonnollisesti historiallisesti merkittävä tapaus, sillä sen jälkeen kun Louis Blériot ylitti Kanaalin lentäen ensimmäisenä 25. heinäkuuta 1909 Blériot XI -koneellaan, ovat kaikki erilaiset lentolaitteet esitelleet kykyjään juuri lentämällä Kanaalin yli. Ja nyt on vuorossa sähkölentokone.

Samaan aikaan kun Solar Impulse 2 -sähkölentokone on lentänyt Tyynen valtameren ylitse, voi helposti ajatella, että Kanaalin ylitys ei olisi mikään ongelma sähkövoimalla. Se ei olisikaan Solar Impulse -erikoiskoneelle, joka on tehty juuri pitkänmatkanlentoon ja joka voi ladata akkujaan lennon aikana, mutta periaatteessa "normaaliksi" lentokoneeksi suunnitellulle E-Fanille se on suuri askel. Koneen toiminta-aika on normaalilennossa vain vähän päälle lennon pituus, eikä se voi ladata akkujaan matkalla. 

Koska koneesta on jo paljon kokemuksia ja koska sääolot matkalla tunnetaan hyvin, ei lennolla tule todennäköisesti olemaan yllätyksiä. Lisäksi koneen huippunopeus mahdollistaisi Kanaalin ylilennon lähes varttitunnissa, joten ongelmatapauksessa E-fan voisi hurauttaa perille varsin nopeasti ja turvallisesti. 

Kanaalissa ei ole kutenkaan varalaskupaikkoja, joten ongelmatapauksissa pitää lentäjän joko pystyä liitämään perille tai osata kääntyä ajoissa takaisin. 

Lentoa voi seurata perjantaina suorana netissä osoitteessa wemakeitfly.airbusgroup.com.

Piirroksesta huomaa hyvin, kuinka Blériot XI ja E-Fan ovat varsin samankokoisia koneita, mutta vuosisadassa tekniikka on mennyt hieman eteenpäin. Blériot'n kolmisylinterisessä Anzani-moottorissa oli 25 hevosvoimaa (16 kW), kun E-Fanin kahdesta sähkömoottorista saa 60 kW:n tehon.

Uusi kone on rakenteeltaan hiilikuitua, kun Blériot oli puuta ja kangasta. Blériot XI:n massa oli 230 kg tyhjänä, E-fanin 500 kg. Myös nopeudessa on pieni ero: 75 km/h vastaan 220 km/h. Kanaalia ylitettäessä E-Fan ei lennä kuitenkaan noin nopeasti, vaan tyytyy noin sataan kilometriin tunnissa. 

Kilpailija Pipistrelin yritys sabotoitu

Ikävän lisämausteen Airbusin kanaalilentoon tuo se, että slovenialaisen Pipistrel -lentokoneenvalmistaja oli valmistellut samanlaista lentoa omalla sähkökäyttöisellä Alpha Electro -koneellaan, mutta se jouduttiin perumaan varsin omalaatuisella tavalla.

Slovenialaiskoneessa on – tai oli – saksalaisen Siemensin valmistama sähkömoottori, jonka kanssa kone on tehnyt runsaasti koelentoja ja jonka sarjatuotantoa jo suunniteltiin. Kone on suora kilpailija E-Fanin pohjalta kehitettävälle E-Fan 2.0 -koneelle, jonka tuotanto suunnitellaan aloitettavan vuonna 2017. Pipistrel puolestaan voisi toimittaa koneita hyvinkin pian ja niitä voi tilata jo nyt, kuten yhtiö kertoo tuoreessa tiedotteessaan.

Tiedotteessa kerrotaan myös, että Pipistrel on valmistautunut lentoon Kanaalin yli lokakuusta alkaen ja että lennon oli tarkoitus tapahtua eilen. Siitä ei kuitenkaan tullut mitään, koska Siemens kielsi yllättäen moottorin käytön veden yllä tapahtuvilla lennoilla ja uhkasi yhtiötä lakitoimilla, mikäli lentoa yritettäisiin tällä moottorilla, jota ei ole "testattu eikä hyväksytty lentoon veden päällä".

Kuten Pipistrel toteaa, ei tällaista kieltoa ole esitetty aiemmin, eikä Siemensin ohjeissa ole mainittu erikseen lennoista veden päällä mitään. Veden päällä lentäminen ei siis ollut aikaisemmin mikään ongelma. Onkin todennäköistä, että näin – Airbusin kanssa yhteistyössä oleva – Siemens on halunnut vain estää Pipistrelin lennon, jotta kaikki huomio keskittyisi Airbusin E-Fanin lentoon.

Siemens vaati koekäytössä ollutta moottoria takaisin voidakseen "varmistaa, ettei sitä käytetä turvamääräysten vastaisesti", joten Pipistrel joutui peruuttamaan paitsi näytöslennon, niin myös keskeyttämään koelennot. 

Pipistrel Alpha Electro perustuu yhtiön suosittuun Alpha-koulukoneeseen, ja sen hinta on vain kolmasosa siitä, mitä Airbus suunnittelee E-Fanin tuotantokoneelle. Kummatkin koneet ovat kaksipaikkaisia.

Slovenialaisyhtiö esitteli itse asiassa sähkökoneensa ensimmäisenä, se on tehnyt myös nelipaikkaisen sähkökoneen ja on tuonut ne ensimmäisenä markkinoille. Sen tarkoituksena oli toimittaa koneita Siemensin moottoreilla varustettuina, mutta tämän episodin jälkeen on todennäköistä, että yhtiö joutuu etsimään uuden moottorivalmistajan. 

Siemens on lentokonesähkömoottorien kehityksessä pitkällä, ja se testaa parhaillaan tekniikkaa Airbusin kanssa mm. Diamond DA40 -koekoneella. Diamond on ilmoittanut tuovansa myös sähkökoneet markkinoille ja se kehittää mm. DA36 E-Star -hybridikonetta.

Juttuun on tehty korjaus 8.7.: Pipistrel mainittiin alkuperäisessä jutussa tsekkiläiseksi, vaikka se on slovenialainen.

Suomalainen amfibiolentokone teki ensilentonsa

Pe, 04/10/2015 - 09:24 Jari Mäkinen

Uusi suomalainen lentokone on syntynyt: kaksipaikkainen ATOL 650 LSA -amfibiolentokone nousi neitsytlennolleen eilen torstaina Rovaniemellä. Koneen suunnittelijan Markku Koivurovan ohjaamana tehty lento kesti 26 minuuttia.

Atol on uusvanha lentokone, sillä Koivurova suunnitteli sen jo noin 20 vuotta sitten. Alkuperäinen Atol Amfibio oli pitkälti puurakenteinen, sillä sen runko oli tehty ohuen vanerin ja PVC-vaahtolevyn yhdistelmästä. Nyt kone on täysin komposiittirakenteinen ja siten kevyempi, mutta uuden version muoto on pitkälti alkuperäisen, hyväksi ja luotettavaksi havaitun Atolin kaltainen. Uusi versio on tosin hieman suurempi ja moottori on siten tehokkaampi. Myös elektroniikka on vaihdettu nykyaikaiseksi.

Koekone OH-XNA:lla on tehty talven aikana useita testejä, koekäyttöjä ja rullauksia, joiden jälkeen koelennolle uskallettiin nyt kevään kynnyksellä. Lyhyen lennon aikana koneen tärkeimmät lento-ominaisuudet testattiin ja siten sillä mm. tehtiin jo sakkauskokeita. Kaikki sujui hyvin.

Tärkeä syy koelennon tekemiseen juuri nyt on se, että kone viedään nyt ensi viikolla Saksan Friedrichshafenissa alkaville Aero 2015 -yleisilmailumessuille. Atolin uusi versio esiteltiin messuilla viime vuonna ja koneen markkinoinnin kannalta ensilennon suorittaminen ennen messuja on merkittävä asia.  Aero-messut ovat kevyen ilmailun tärkein tapahtuma ainakin Euroopassa, kenties jopa koko maailmassa, ja siten koneen saaminen paikalle on tärkeää.

Atol sijoittuu yleisilmailukoneissa uuteen, kevyille harrastelentokoneille tarkoitettuun “Light Sport Aircraft”, eli LSA-luokkaan, joka sijoittuu vaatimuksiltaan ja massaltaan perinteisten pienkoneiden sekä hyvin kevyiden lentokoneiden väliin.

“Täällä Suomessa me emme voi kilpailla halvalla hinnalla, joten ainoa aseemme on laatu”, kertoi Koivurova 1990-luvulla alkuperäistä Atolia kirjoittajalle esitellessään. Laatu on myös nyt koneen keskeisin markkinointivaltti. Lisäksi kone on erityislaatuinen siksi, että se sopii luonnostaan lentämiseen niin vedestä, jäältä, lumelta ja kovalta maaltakin mitä erilaisimmissa olosuhteissa pohjoisen kylmyydestä etelän atollisaarten lämpöön.

Jo aikanaan kone oli hankalasti ultrakevyiden ja “oikeiden” lentokoneiden välissä, mikä silloisilla määräyksillä oli eräs unelman kaatumiseen vaikuttaneista syistä. Nyt uudella tekniikalla ja LSA-kategorialla aika saattaa olla otollinen Atolin uudelle tulemiselle.

Nyt koneen valmistamisesta vastaava Atol Avion Oy aikoo hakea koneen sarjatuotannon aloittamiseen vaadittavaa rahoitusta mm. joukkorahoituksella. Yhtiö on saanut toistaiseksi koneelle viisi tilausta, mutta odottaa toiveikkaasti lisää, sillä kiinnostus uudentyyppistä, kevyttä taittuvasiipistä amfibiokonetta kohtaan on ollut huomattavaa. 

Atol Aviation haluaisi nostaa Rovaniemellä olevan tuotantolinjansa kapasiteettia ja nousta ensimmäiseksi kansainvälisesti tärkeäksi suomalaiseksi lentokoneenvalmistajaksi – mihin sillä on täydet valmiudet.

Lisää Atolista voi lukea mm. Lentoposti.fi -sivustolta. Myös Tiedetuubi palaa vielä asiaan lähiaikoina.

Kuvat: Atol Aviation.