hiilineutraali

Vetyvoimalla lennettiin Kuuhunkin – kohta myös Kanarialle

Airbusin kolme konseptikonetta

Jotkut haluaisivat lopettaa lentämisen kokonaan sen ympäristövaikutusten vuoksi. Toiset kehittäisivät lentokoneita, jotka olisivat vähemmän haitallisia ympäristölle. Voisiko herkästi räjähtävän vedyn kesyttäminen lentopolttoaineeksi olla ratkaisu, joka tyydyttää kaikkia?

Vedyn polttamisen päästöt ovat pääasiassa vesihöyryä. Sekin on hyvin korkealla ollessaan kasvihuonekaasu, mutta silti vedyllä lentäminen olisi suuri vihreä askel eteenpäin.

Jari Mäkisen YLE Tieteelle kirjoittama juttu on täällä.

Hiilineutraalia dieseliä?

Ti, 04/28/2015 - 09:34 Jari Mäkinen

Tämä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta: saksalaisinsinöörit ovat keksineet tavan tehdä dieselpolttoainetta ilman hiilidioksidista.

Autovalmistaja Audin tiedotteen mukaan Dresdenissä oleva koelaitos tuottaa parhaillaan dieseliä vedestä ja hiilidioksidista käyttäen voimanlähteenään uusiutuvia energianlähteitä. Koska Saksan opetus- ja tutkimusasioista vastaavaa ministeriä Johanna Wankaa kyytivä virka-auto käyttää tätä nyt polttoaineenaan, näyttää tekniikka todella toimivan.

Yhtiö kutsuu polttoainetta "e-dieseliksi" ja sen valmistamisesta vastaa dresdeniläinen cleantech-yhtiö Sunfire, jonka koelaitos tuottaa parhaillaan 160 litraa synteettistä polttoainetta vuorokaudessa. Pohjana sen tekemisessä on eräänlainen keinotekoinen raakaöljy, jota yhtiöt nimittävät "blue crudeksi", siniseksi raakaöljyksi.

Ensimmäisessä vaiheessa vedestä tehdään elektrolyysin avulla vetyä ja happea, periaatteessa samaan tapaan kuin koulussa kemiantunneilla sähkövirran avulla. Koelaitoksessa käytettävä sähkö on tiedotteen mukaan peräisin tuulivoimaloista, aurinkopaneeleista tai vesivoimaloista, mutta luonnollisesti prosessin kannalta mikä tahansa sähkövirta käy.

Vety sekoitetaan ilmasta otetusta hiilidioksidista tuotetun hiilimonoksidin kanssa. Vety ja hiilimonoksidi reagoivat korkeassa lämpötilassa ja suuressa paineessa siten, että tuloksena on pitkäketjuisia hiilivetyketjuja, jotka muodostavat perusmönjän, keinotekoisen raakaöljyn. Sitä voidaan sen jälkeen tislata lähes samaan tapaan kuin normaalia raakaöljyä.

Ministeri tankkaa ekodieseliä virka-Audiinsa.

Sunfiren mukaan synteettisen polttoaineen palo-ominaisuudet ovat perinteistä dieseliä paremmat ja sitä käyttävä moottori tuottaa vähemmän pakokaasuja sekä on hiljaisempi. Polttoaineen energiatehokkuus on 70%.

E-dieseliä voidaan myös sekoittaa "normaaliin" dieselpolttoaineeseen samaan tapaan kuin bensiiniä lantrataan etanolilla.

Hyvien tiestitulosten jälkeen Audi ja Sunfire aikovat rakentaa erityisesti tätä polttoainetta tuottamaan uuden, suuremman laitoksen. Laskelmien mukaan polttoaineen myyntihinnaksi tulisi 1 – 1,5 euroa, mikä nykyisilläkin perinteisen polttoaineen hinnoilla olisi kilpailukykyistä.

Tarkemmin tekniikasta kerrotaan alla olevalla Sunfiren tuottamalla videolla: