Toyotasi on oikeasti Toyoda ja se on täältä kotoisin

Ti, 07/19/2016 - 10:25 By Jari Mäkinen
ensimmäinen Toyota-auto

”KesälläKiinnostavien tiede- ja/tai teknologiapaikkojen kierros rantautuu nyt Japaniin ja vuorossa on eräs nousevan Auringon maan teknologiakeskuksia: Nagoya.

Satunnainen turisti ei yleensä eksy Nagoyaan, mutta sinne menemiseen on monta syytä. Ensinnäkin lentojen hinnat sinne ovat trendikkäämpiä kaupunkeja edullisempia ja hintataso paikan päällä on myös edullisempi, toiseksi sieltä pääsee liikkumaan nopeasti Shinkansen-luotijunilla niin etelään Osakan ja Kioton suuntaan kuin ylös Tokioonkin, ja kolmanneksi paikkakunnalla on useita kiinnostavia museoita.

Kenties suurin ja jännin näistä on erään Toyota-nimisen autovalmistajan historiaa esittelevä museo, joka on koko nimeltään Toyotan historiallinen teollisuus- ja teknologiamuseo

Vaikka Toyota tunnetaan nykyisin ennen kaikkea autoistaan, sai yhtiö alkunsa tekstiiliteollisuuden laitteista. Sakichi Toyoda kehitti 1800-luvun lopussa Japanin ensimmäiset koneistetut kangaspuut ja vuonna 1918 hän perusti omaa nimeänsä kantavan yrityksen. 

1920-luvulla Toyodan poika Kiichiro markkinoi yhtiön tuotteita muun muassa Yhdysvalloissa ja Euroopassa, ja hän kiinnostui autoista sillä seurauksella, että yhtiö alkoi valmistaa niitä itse vuonna 1936. Otsikkokuvassa on ensimmäinen Toyotan tuotantoauto, AA-niminen sedan tuolta vuodelta.

Toyotan museossa tarina alkaa kuitenkin puuvillan käsittelyyn tehdyistä koneista.

Niitä, ja niiden erilaisia malleja käydään läpi hyvinkin seikkaperäisesti, ja myös kangasteollisuudesta keskimääräistä kenties vähemmän innostunut löytää aiheesta paljon kiinnostavaa. Ja ellei muuta, niin viime vuosisadan alun tekniikka on aina kiinnostavaa. 

Myös rakennus, missä puuvillankäsittelyä esitellään, on vanhan kaltainen ja matala, mikä sopii niille oikein hyvin.

Kun tarina siirtyy seuraavaan vaiheeseen, autoihin, laajenee myös näyttelytila suureksi halliksi. Välitilassa autohalliin mentäessä on otsikkokuvan ensimmäinen auto, moottoreita sekä erilaisia autonosia, joiden jälkeen sisäänkäynti autohalliin on varsin näyttävä: koko suuri halli autorivistöineen ja autojen kokoonpanossa käytettäviä robotteja (toimivia sellaisia) sisältävä halli avautuu eteen varsin upeana.

Jännittävintä museossa on kenties autojen kokoonpanolinjat ennen ja nyt, sekä luonnollisesti tulevaisuuden tuotteet, joita Toyota on tekemässä. Japanilaiseen tapaan museossa kaikki on juuri paikallaan, interaktiiviset näytöt toimivat ja joka paikassa on robotin tapaan toimivia oppaita. Tosin myös japanilaiset koululaisryhmät etenevät museossa kuin pienet laumat, ja meikäläiset satunnaiset länsituristit ovat siellä joukossa.

Museoon pääsee kätevästi esimerkiksi Nagoyan hop-on hop-off -turistibussilinjalla, minkä kyytiin on kätevä hypätä esimerkiksi päärautatieasemalla.

Toyotan pääkonttori sijaitsee Aichissa noin 35 minuutin junamatkan päässä Nagoyasta, ja siellä on erillinen automuseo.

Autohalli

Toinen liikenneaiheinen, todella kiinnostava museo Nagoyassa on Japanin rautateiden SCMaglev- ja rautatiemuseo. Siellä on esillä 39 täysikokoista junaa, joiden joukossa on ensimmäiset Shinkansen-luotijunat 1970-luvun alusta.

Näyttelyn helmi on kuitenkin MLX01 -magneettilevitaatiojunan koemalli, jolla japanilaiset testasivat mahdollisuutta tehdä Shinkansenien seuraava sukupolvi magnev-periaatteella; näillä näkymin junat ovat kuitenkin perinteisiä. Tosin "perinteisten" junien koekappaleet, joita museossa on monta, ovat myös varsin futuristisia.

Kolmas käynnin arvoinen museo paikkakunnalla on Nagoyan sataman akvaario ja merimuseo. Suurikokoinen kompleksi pitää sisällään useita eri kokoisia altaita, joissa on eri merialueiden kaloja sekä muita vedeneläviä, mutta esillä on myös varsin jännittävä alus: Japanin ensimmäinen Etelämantereen tutkimuksessa käyttämä jäävahvistettu alus Fuji. 100 metriä pitkä, 11 metriä leveä ja 22 metriä korkea alus laskettiin vesille vuonna 1965 ja se seilasi eteläisiä meriä 245-henkisen miehistön voimin 18 vuoden ajan, ennen kuin se pelastettiin romutukselta Nagoyan satamaan.

Aivan Fujin vieressä on satama-alueen yläpuolelle nouseva havaintotasanne, mistä voi ihmetellä Japanin suurimman rahtisataman toimintaa.

Tiedetuubin esittelemiä tiedekeskuksia ja muita kiinnostavia kohteita

Päivän kuva 19.4.2013: Puuvillankäsittelyä Toyodalla

Pe, 04/19/2013 - 10:35 By admin

Japanilainen Toyota tunnetaan nykyisin ennen kaikkea autoistaan, mutta yhtiö sai alkunsa tekstiiliteollisuuden laitteista. Sakichi Toyoda kehitti 1800-luvun lopussa Japanin ensimmäiset koneistetut kangaspuut ja vuonna 1918 hän perusti omaa nimeänsä kantavan yrityksen.

1920-luvulla Toyodan poika Kiichiro markkinoi yhtiön tuotteita muun muassa Yhdysvalloissa ja Euroopassa, ja hän kiinnostui autoista sillä seurauksella, että yhtiö alkoi valmistaa niitä itse vuonna 1936.

Kuvassa on puuvillankäsittelylaite Toyota-museossa Nagoyassa.

Kuva: Jari Mäkinen