Kyseessä on yksinkertaisesti maailman tehokkain sarjatuotannossa oleva auto. Siinä on moottori, jonka teho on peräti 1500 hevosvoimaa.
Auton ulkonäön kauneudesta voi olla montaa mieltä, mutta sen sisäiset numeroarvot ovat kauniita: moottorin vääntö on peräti 1600 Nm kierroslukuvälillä 2000-6000 kierrosta minuutissa.
Chironin huippunopeus on 420 kilometriä tunnissa, tosin se voisi olla hurjempikin, ellei nopeutta olisi keinotekoisesti rajoitettu tähän.
Sakot tavallisilla maanteillä voi saada erittäin nopeasti, koska kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on alle 2,5 sekuntia. Tämän auton kohdalla on olennaista mainita, että kiihtyvyys 0-200 km/h on puolestaan 6,5 sekuntia.
Hiilikuitua ja keramiikkaa sisältävät jarrut puolestaan hidastavat tarpeen vaatiessa menon 300 kilometrin tuntinopeudesta nollaan 275 metrin matkalla – luonnollisesti jos ja kun tien pinta on paras mahdollinen.
Volkswagen-ryhmään kuuluvan ranskalaisen Bugatin huippuluomusta voi pitää myös bensiinimoottorin kuolinkouristuksena, sillä Genevessä esitellään myös monia uusia sähkömoottorilla toimivia urheiluautoja ja niistä yksi, jo nyt tuotannossa oleva ja paljon huomiotakin saanut Teslan malli S on ominaisuuksiltaan lähellä Chironia: P90D -mallin kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on vain kolme sekuntia ja huippunopeus 250 km/h. Tehoa sen kahdessa sähkömoottorissa on 772 hevosvoimaa ja vääntö on 967 Nm.
Normaalikäytössä (jos niin voi sanoa) Tesla on siis täysin Bugatin veroinen, ellei toimintamatkaa oteta huomioon. Lisäksi Tesla on käytännöllisempi.
Mutta tuskinpa Chironin ostajat ovat Teslasta kiinnostuneita. Bugatin moottorimonstereita valmistetaan vain 500 kappaletta ja auton hinta on 2,4 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan autolle on 150 tilausta.
PS. Monet lukijoistamme varmaankin muistavat, että Chiron on myös Aurinkoa Saturnuksen ja Uranuksen välissä kiertävä pikkuplaneetta, jonka "koko nimi" on 95P/Chiron. Chiron on myös kreikkalaisen mytologian viisain kentauri Kheiron, tosin latinalaisittain kirjoitettuna.
Kuva: Bugatti