To, 08/11/2016 - 22:47 By Toimitus

Koirien sperman laatu on laskenut huimasti kolmen viimeisen vuosikymmenen aikana, toteaa brittitutkijoiden juuri julkaistu artikkeli. Ihmisen paras ystävä seuraa siis tässäkin mielessä samaa trendiä kuin ihminenkin.

Nottinghamin yliopistossa tehty tutkimus auttaa osaltaan selvittämään syytä siihen, miksi ihmisilläkin sperman laadun on havaittu heikentyneen viime aikoina.

Tutkijat keräsivät 26 vuoden aikana sukusoluja 42-97 koiralta (määrä vaihteli vuosittain) yhteistyössä koirien astutuskeskuksen kanssa.

Solujen laatua mitattiin niiden liikkuvuutta analysoimalla, ja tulokset olivat hyvin selviä. Vuosien 1988 ja 1998 välisenä aikana sperman liikkuvuus väheni 2,5 % ja vuosina 2002-2014 hieman vähemmän, 1,2 %.

Sperman laadun heikkenemisen lisäksi samana aikana syntyneillä urospuolisilla koiranpennuilla oli yhä enemmän sairautta, jossa kivekset eivät pudonneet normaalisti kivespusseihin.

Tiistaina Naturen Scientific Reports -sarjassa julkaistu artikkeli toteaa, että syynä saattavat olla ympäristötekijät – aivan kuten ihmistenkin sperman laadun heikkenemisessä. Tärkein näistä tekijöistä on ruoassa olevat kemikaalit.

Kaikkia ruoassa olevia kemikaaleja ei voi syyttää, mutta esimerkiksi hyönteismyrkkyjen on havaittu haittaavan sperman normaalia kehittymistä.

Linkki artikkeliin: Scientific Reports, doi: 10.1038/srep31281