Jymyuutinen gravitaatioaaltojen löytämisestä kerrottiin tasan vuosi sitten, 11. helmikuuta 2016.

LIGO-tutkimushanke (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) tiedotti tuolloin havainneensa ensimmäisen kerran gravitaatioaltoja avaruudesta syyskuun 14. päivänä 2015.

Kaksi LIGO-systeemiin kuuluvaa havaintolaitetta nappasi täsmälleen samanlaisen signaalin, ja ne tekivät niin juuri siten, että aikaero havaintojen välillä oli se minkä gravitaatioaalloilta kuluu mittalaitteiden välillä kulkemiseen.

Saatu havainto täsmäsi kahden mustan aukon törmäyksessä syntyvään, teoreettisesti laskettuun signaaliin niin tarkasti, että monet – kuten Tiedetuubikin – olivat jopa hieman skeptisiä aluksi havainnon todenperäisyydestä.

Mutta todisteet olivat painavia, epäilykselle ei ollut aihetta.

Etenkin kun 15. kesäkuuta kerrottiin toisesta LIGOn taivaalta nappaamasta signaalista (havainto tehtiin 26. joulukuuta 2015), oli läpimurto varsin selvä: tähtitieteilijät ovat saaneet käyttöönsä uuden välineen maailmankaikkeuden salaisuuksien selvittämiseen. Nyt myös avaruuden geometriassa eteneviä gravitaatioaaltoja voidaan havaita.

LIGO on ollut remontissa suuren osan viime vuotta, mutta tutkimus on mennyt eteepäin. Tutkijaryhmällä on vielä paljon mahdollisia havaintoja käymättä läpi.

Huoltotauko tarjosi myös New Scientist -lehden kuvausryhmälle hyvän mahdollisuuden käydä tekemässä tämän upean dokumenttiohjelman gravitaatioaalloista. Se kannattaa katsoa kokonaan, ja mielusti vielä uudelleenkin.

Lisätietoja löydöstä ja videosta on New Scientistin sivuilla.

Suuri kiitos ja kumarrus New Scientistille tämän videon tekemisestä ja julkisesta jakamisesta!