Ma, 06/10/2013 - 12:38 By Jari Mäkinen
KONEen uusi hissikuilu

Suomalainen hissivalmistaja KONE julkisti tänään uuden, korkeisiin rakennuksiin tarkoitetun hissiteknologian, joka tekee mahdolliseksi jopa kilometrin korkean hissimatkan. Rajoja rikkova KONE UltraRope -tekniikka sanoo hyvästit perinteisteisille teräksestä valmistetuille hissiköysille.

Köydet ovat olennainen osa hissilaitteistoa, sillä hissikorit liikkuvat ylös ja alas nostoköyden ja tasausköyden varassa. Jotta hissikori liikkuisi mahdollisimman mukavasti ja vähän energiaa kuluttaen, on sen sekä matkustajien massaa kompensoimassa vastapaino, joka sekin on köyden varassa.

Mitä korkeampi hissi on, sitä enemmän systeemissä on hissiköysiä ja siten köysien suhteellinen massa on sitä suurempi, mitä suurempi on nostokorkeus.

Näin ollen köyden massan vähentäminen tekee koko systeemistä paremman ja vähentää energian kulutusta. KONE UltraRope -köydessä on hiilikuituydin ja sen ympärillä korkeakitkainen pinnoite. Köysi on siten paitsi olennaisesti aiempaa kevyempää, niin se on myös lujaa ja sen kulumiskestävyys on erinomainen. Myös korkeiden rakennusten huojumisesta aiheutuvat hissin käyttökatkot vähenevät, sillä hiilikuidun ominaistaajuus on täysin eri kuin teräksellä ja useimmilla muilla rakennusmateriaaleilla.

Yhtiön mukaan uudella nostoköydellä on vähintään kaksi kertaa pidempi käyttöikä kuin tavanomaisella teräsköydellä. Lisäksi erikoispinnoitteen ansiosta köysi ei vaadi voitelua, mikä pienentää tekee siitä myös varsin ympäristöystävällisen.

KONE UltraRopen kehitys- ja testausympäristönä on käytetty sekä oikeita hissejä että simulointeja laboratorio-olosuhteissa. KONEella on Suomessa, Tytyrin kalkkikaivoksen yhteydessä tuotekehityskeskus, missä on maailman pisin hissien testauskuilu. Kuilun pituus on yli 300 metriä. Köyttä ja sen vaatimaa tekniikkaa on testattu siellä vuodesta 2010 alkaen. Esimerkkejä lukuisista testatuista ominaisuuksista ovat mm. vetolujuus, taivutuksen kestävyys sekä materiaalin vanheneminen.

Hissien kysyntä lisääntyy

Kaupungistuminen lisää jatkuvasti hissien kysyntää ja yhä korkeampien rakennusten myötä myös hissien vaatimukset kasvavat. Yli puolet maailman väestöstä asuu jo nyt kaupungeissa, ja Yhdistyneiden kansakuntien arvion mukaan vuonna 2050 seitsemän ihmistä kymmenestä asuu kaupungissa. Ylöspäin rakentaminen nähdään kestävänä kaupunkirakentamisen ratkaisuna, ja ympäri maailmaa rakennettujen korkeiden rakennusten määrä on kasvanut nopeasti viime vuosina.

Paitsi yksittäisten pilvenpiirtäjien, niin myös rakennusten keskimääräinen korkeus kasvaa. Yli 200-metrisiä rakennuksia on Council on Tall Buildings and Urban Habitat -järjestön mukaan tällä hetkellä rakenteilla tai sunnitteilla yli 600 kappaletta. Maailmassa on tällä hetkellä kolme yli 500-metristä rakennusta, ja tätä korkeampia rakennuksia on suunnitteilla tuleville vuosille parisenkymmentä.

KONEella on kiikarissaan ympäri maailman noin 3000 rakennusta, jotka voivat hyötyä KONE UltraRope:n tuomista eduista modernisoinnin kautta.

Tulevaisuuden kaupunki ja sen pilvenpiirtäjiä
Mexico Cityyn suunnitteilla oleva "maanpiirtäjä".

Suunta myös alaspäin

Samat syyt, jotka puskevat rakennuksia yhä korkeammiksi, tekevät myös rakentamisen yhä syvemmälle maan alle kiinnostavaksi. On suunta sitten ylös tai alas, liikutaan rakennuksissa hisseillä.

Kenties jännin suunnitteilla oleva maanalainen rakennus on Mexico Cityyn hahmotelu 35-kerroksinen Earthscraper, maan alle pyramidina tunkeva rakennus. Sitä suunnittelee meksikolainen arkkitehtitoimisto BNKR Arquitectura ideanaan toistaa perinteinen inkapyramidi, mutta väärinpäin.

Mexico Cityn historiallinen keskusta halutaan pitää perinteisen näköisenä, mutta paineet suurien rakennusten tekemiseen ovat kovat. Niinpä Earthscraper voisi tuoda 775 000 neliömetriä lisätilaa ilman, että kaupungin ulkonäkö muuttuu lainkaan. Suunnitelman mukaan rakennuksen päällä katutasossa on suuri aukio, jolla voidaan pitää konsertteja ja tapahtumia, ja rakennuksen kymmenen ylintä kerrosta olisivat uutta museota, joka esittelisi Asteekki- ja Maya-intiaanien kulttuuriperintöä.

Jutun hissiosuus perustuu KONEen tänään julkistettuun tiedotteeseen.