Paasikiven rautainen ruplahymy

La, 07/11/2015 - 13:00 By Jari Mäkinen
Paasikivelle lahjoitettu edustusauto ZIS 110 edestä luvattuna

Vehoniemen automuseossa Kangasalalla (Tampereen luona Kaivannon kanavan vieressä) on mielenkiintoinen kokoelma vanhoja autoja ja muita liikkumisvälineitä. 

Kokoelman eräs harvinaisuuksista on Neuvostoliiton kommunistisen puolueen pääsihteerin (siis maan johtajan) Nikita Hruštšovin vuonna 1955 presidentti Juho Kusti Paasikivelle lahjoittama ZIS-110 -edustusauto. Hruštšov lahjoitti samanlaisen auton jo kaksi vuotta aikaisemmin silloin pääministerinä toimineelle Urho Kekkoselle.

Nämä molemmat Suomeen lahjoitetut ZIS:t olivat peruskorjattuja vuonna 1948 valmistettuna limuseeneja, jotka valtioneuvosto luovutti käytöstään vuonna 1962 pääesikunnan kuljetusosastolle, jolloin ne tulivat kenraalien käyttöön. Autojen käyttö pääesikunnan palveluksessa päättyi jo kahta vuotta myöhemmin, vuonna 1964. 

Vehoniemen automuseossa oleva SA-37 -rekisterinumeron saanut päätyi huutokaupalla yksityishenkilölle ja SA-36 -rekisterinumeron saanut ZIS-110 päätyi Sotamuseolle, mistä se on annettu näytteille Mobilia-automoseoon.

 

ZIS-110 on venäläisen, ennen kaikkea kuorma-autoja valmistaneen  Zavod Imeni Lihatšovan (I. A. Lihatšovin mukaan nimetty tehdas) vuosina 1945 – 1959 valmistama limousiini.

Wikipedian mukaan Autoa valmistettiin seitsemänpaikkaisena ja neliovisena limousiinina (ZIS-110), viisiovisena ambulanssina (ZIS-110A), neliovisena avomallina (ZIS-110B(15)). Ajoneuvoa valmistettiin myös panssaroituna ZIS-115 -mallina Neuvostoliiton ylimmän johdon käyttöön.

ZIS-110 tuotanto sai alkunsa 1943, kun neuvostoliittolainen kauppavaltuuskunta oli vierailulla Yhdysvalloissa Packardin tehtailla hankkiakseen lentokonemoottoreita. Moottorien ohella Neuvostoliittoon lähetettiin autoja, ja ZIS-110 onkin suora kopio vuosimallin 1938 Packard 180:sta.

Autossa on suora kahdeksansylinterinen 6,1 litran moottori, jossa on 137 hevosvoimaa. ZIS-110:n huippunopeus on 140 km/h ja massa 2 720 kg. Niitä valmistettiin vuosina 1946-1959 noin 2 080 kappaletta.

-

PS. Vehoniemessä kannattaa käydä myös munkkikahvien ja mainion puisen näkötornin vuoksi!