Päivän kuva 26.5.2013: Kupla uusissa kuoseissa

Julkaistu: 25.05.2013 / Jari Mäkinen

Kupla-Volkkari oli Ferdinand Porschen 1930-luvun alussa perustaman suunnittelutoimiston eräs ensimmäisistä tuotteista. Porschen ensimmäinen urheilullinen auto oli vuonna 1939 esitelty Porsche 64, joka yllättäen perustui varsin pitkälti Kuplaan, Natsi-Saksan "Kansanautoon".

Autossa oli nelisylinterinen bokserimoottori ja siinä missä Kupla saavutti sadan kilometrin tuntinopeuden, pääsi Porschella yli 160 km/h. Tätä koekappaletta rakennettiin lopulta vain kolme kappaletta, sillä sodan aikana ei ollut suurta tarvetta luksusautoille. Sen sijaan sodan päätyttyä Ferdinand Porschen poika Ferry Porsche jatkoi isänsä jalanjäljissä. Hän rakensi - edelleen Kuplaan perustuneen - Porsche 356:n, joka tuli tuotantoon vuonna 1948.

Ensimmäisissä autoissa käytettiin suoraan Kuplan osia, mutta vähitellen ne korvattiin omatekoisilla, ja myös Porsche etääntyi yhtiönä Volkswagenista, kunnes 2000-luvun alussa niiden tiet taas yhdistyivät: sen jälkeen kun Porsche yritti ostaa koko Volkswagen Groupin ja velkaantui siinä pahasti, osti Volkswagen Group lopulta vuonna 2009 Porschen.

Tunnetuin Porschen malli on 911, joka on suoraan Kuplaan ja sen tekniikkaan takautuva auto. Siinä oli Kuplan tapaan ilmajäähdytteinen boksertakamoottori, tosin tehokkaampi ja 6-sylinterinen. Malli on edelleen tuotannossa monen muutoksen jälkeen, ja vaikka moottori ei ole enää ilmajäähdytteinen, on se takana ja kuusisylinterinen, ja auto on malliltaan coupé. Kun 911:n ja Kuplan laittaa rinnakkain, sukulaisuus on selvästi havaittavissa.