Toiseksi viimeistä viedään – Solar Impulsen maailmanympärilento lähestyy loppuaan

Yli vuodeksi venähtänyt maailmanympärilento aurinkosähkövoimalla on päättymässä pian. Solar Impulse 2 -lentokone on parhaillaan Välimeren päällä matkallaan Sevillasta Kairoon, ja jos kaikki sujuu hyvin, laskeutuu ohjaimissa oleva André Borscherg Egyptiin keskiviikkoaamuna.

11.07.2016

Siipien kärkiväliltään Jumbo-jetin kokoinen, mutta massaltaan vain katumaasturin luokkaa oleva Solar Impulse 2 nousi lentoon maanantaina, heinäkuun 11. päivänä aamulla klo 6.32 paikallista aikaa (klo 7.32 Suomen aikaa). Lentonsa alussa kone lensi symbolisesti maailman suurimman aurinkosähkövoimalan, Espanjassa Torresolissa olevan Gemasolarin päältä ja tästä luonnollisesti otettiin runsaasti kuvia – ja yksi on otsikkokuvanakin.

Noin 3600 kilometriä pitkä lento Kairoon kestää kaksi vuorokautta, joten verrattuna esimerkiksi edelliseen Atlantin ylilentoon, on kyseessä enää lyhyt pomppaus.

Tämän jälkeen vuorossa on enää yksi lento: Kairosta kone lentää kenties jo ensi viikolla Abu Dhabiin Arabiemiraateissa. Noin 36 000 kilometriä kokonaispituudeltaan oleva lento alkoi sieltä viime vuoden maaliskuussa.

Viimeisen lennon tekee toinen konetta maailmanympärilennolla ohjannut pilotti, hankkeen toinen puuhamies Bertrand Piccard. Hän on kaksikosta kuuluisampi (ja kenties mediahakuisempikin), joten lentojen lukumäärä ja välilaskut on suunniteltu sääolojen ja operationaalisten seikkojen lisäksi siten, että Piccard on saanut lennettäväkseen eniten julkisuutta saaneet lennot – ja matkan päättävä viimeinen, järjestyksessään 17. lento on eittämättä sellainen.

Maanantaina illalla Solar Impulse 2 oli Sisilian luona. Välimeren alueen muuta lentoliikennettä näyttävässä kuvassa näkyy hyvin, kuinka Solar Impulse on ainoa ilmassa oleva sähkölentokone.

Sen siipien ja rungon päällä olevat 17 248 aurinkokennoa syöttävät sähköä neljään, kapasiteetiltaan 38,5 kWh olevaan akkuun, jotka pyörittävät neljää teholtaan 13,5 kW olevaa sähkömoottoria. Päivän aikana kone kerää sen verran "ylimääräistä" energiaa akkuihinsa, että se pystyy lentämään hyvin pimeän yöajankin aikana. Teoriassa kone voisi lentää näin vaikka kuinka pitkään, mutta pieneen ohjaamoon ahtautunut pilotti kaipaa tauon viimeistään viiden vuorokauden lennon jälkeen.

Lennon etenemistä voi seurata reaaliajassa Solar Impulsen nettisivuilla.