Ke, 10/01/2014 - 22:41 By Jari Mäkinen
Viisi A350-koelentokonetta juhlisti lentokelpoisuustodistusta muodostelmalennolla. Kuva: Airbus / S. Ramadier

Eurooppalaisen lentokoneenvalmistaja Airbusin uusin tuote, laajarunkoinen, Finnairinkin reiteille ensi vuonna tuleva pitkänmatkankone A350 sai tiistaina lentokelpoisuustodistuksen Euroopan ilmailuturvallisuustoimisto Easalta (European Aviation Safety Agency). Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n hyväksyntä koneelle tulee pian tämän jälkeen.

Tarkalleen ottaen kyseessä on Rolls-Roycen Trent XWB -moottoreilla varustettu mall A350-900. Todistuksen samisen jälkeen kone voi astua liikente eseen ja sillä saa kuljettaa matkustajia. A350:n ensimmäinen tilaaja Qatar Airways saa ensimmäisen koneensa vielä ennen vuoden loppua ja se aloittanee liikenteen sillä myös vielä tämän vuoden puolella.

Finnair oli konetyypin ensimmäinen tilaaja, tosin se halusi ottaa koneensa vastaan vasta sen jälkeen, kun mahdolliset lastentaudit on saatu karsittua koneesta. Ensimmäiset sinivalkoiset A350:t saadaan liikenteeseen vuoden 2015 puolivälin jälkeen. Melkein kaikkien uusien liikennekoneiden ensimmäisten versioiden kanssa on enemmän tai vähemmän suuria luotettavuusongelmia. Viimeksi tämän osoitti Boeingin 787 Dreamliner, joka oli jopa kuukausia poissa käytöstä akkujen tulipalovaaran vuoksi. Myös Airbusin edellinen kokonaan uutta konetyyppiä, jättijumbo A380:aa jouduttiin muokkaamaan vielä ensimmäisten toimitusten jälkeen.

Airbus onkin tehnyt nyt kaikkensa, jotta A350 on saatu valmiiksi luvatussa aikataulussa ja sen käyttöönotto sujuisi hyvin. Viidestä koelentokoneesta koostunut testilaivasto lensi yhteensä yli 2600 tuntia ja niille tehtiin kaikki tarvittavat testit voimakkaista sivutuulista ylipainolla tehtyyn keskeytettyyn lentoonlähtöön, jolloin koneen jarrulevyt hohtavat punaisina kuumuudesta. Koneilla on lennetty kylmässä ja kuunmassa, korkealla ja kosteassa. Niitä on räiskitty salamoilla ja koneen täydellistä kappaletta vaivataan parhaillaan erityisessä koeasemassa, missä se joutuu kokemaan koko ajan simuloituja lentoonlähtöjä ja laskeutumisia. Näin katsotaan milloin koneen paikat repeävät ja varmistetaan, ettei näin tapahdu ennenaikaisesti.

Niin runko kuin koneen systeemitkin vietiin testeissä paljon ylitse normaalissa käytössä olevien rajojen.

Lentoturvallisuuteen suoraan liittyvien asioiden lisäksi matkustamon mukavuus ja sen viihdelaitteiden toimivuus on testattu monilla pitkillä lennoilla, joilla kyytiin oli otettu täysi lastillinen airbusilaisia ja heidän tuttaviaan.

Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégierin mukaan koelento-ohjelma saatiin tehtyä paitsi luvatussa ajassa, niin myös täydellisempänä ja edullisemmin kuin koskaan liikennelentokoneelle on tehty.

A350-koneen eri versioille on tällä 750 tilausta 39 lentoyhtiöltä ympäri maailman. Finnair on tilannut 11 konetta ja tehnyt varauksen kahdeksasta lisäkoneesta.

Tiedetuubi on kertonut A350:sta useammassa artikkelissa. Muun muassa Taipuvat siivet” kertoo koelento-ohjelmaan kuuluneista rakenteellisista testeistä ja Airbus A350 raapii pyrstöään koelento-ohjelmaan kuuluneista erikoisista lentoonlähdöistä. Kesäkuun 15. päivä vuonna 2013 tapahtuneesta ensilennosta oli myös oma juttunsa: Se lentää!

Otsikkokuvassa viisi A350-koelentokonetta juhlisti lentokelpoisuustodistusta muodostelmalennolla eteläisen Ranskan taivaalla viime maanantaina. Kuva: Airbus / S. Ramadier.

Alla on näyttävästä muodostelmalennosta tehty video: