Ti, 03/01/2016 - 22:32 By Jari Mäkinen
Space X:n kantoraketti laukaisualustallaan


Space X yritti jälleen saada Falcon 9 -kantorakettinsa matkaan Floridassa, mutta laukaisu siirrettiin ensi perjantaihin liian voimakkaiden ylätuulten vuoksi. Kyseessä oli jo neljäs SES 9 -tietoliikennesatelliitin laukaisuyritys.


Päivitys: laukaisuyritys keskeytettiin ja Space X:n mukaan seuraava yritys on ensi perjantaina. Alla olevaan, aiemmin julkaistuun juttuun ei ole tehty muutoksia.

Avaruusrakettien laukaisu ei ole vielä yhtä helppoa ja yksinkertaista kuin liikennelentokoneella paikasta toiseen lentäminen. Vaikka laukaisut ovat tulleet vuosikymmenten aikana olennaisesti luotettavammiksi ja helpommiksi, on joskus raketin saaminen matkaan ongelmallista – kuten nyt.

Kyseessä on jo neljäs yritys sitten viime viikon alun. Edellinen yritys oli viime sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Suomen aikaa, mutta silloin raketti päätettiin jättää laukaisualustalle dramaattisesti heti sen jälkeen, kun moottorit olivat jo käynnistyneet. 

Lentoradan alla olevalle vaara-alueelle oli eksynyt vene, jonka vuoksi lähtöä viivytettiin ja sen aikana jälleen nestehapen lämpötila pääsi nousemaan liikaa. Syy ei siis suoranaisesti ollut raketissa.

Tämä kantoraketin uusi versio käyttää tavanomaista kylmempää polttoainetta ja hapetinta, ja näiden pitäminen halutussa lämpötilassa on nähtävästi hankalaa.

Niin sanottu laukaisuikkuna aukeaa tänään 01:35 Suomen aikaa ja jatkuu klo 03:05 saakka; tänä aikana raketti pitää saada matkaan tai muutoin laukaisua joudutaan siirtämään myöhemmäksi. Sää on 80 % todennäköisyydellä suotuisa.

Satelliitti vapautetaan raketin ylimmän vaiheen päästä omille teilleen noin 30 minuutin kuluttua lentoonlähdöstä.

Ongelmana laukaisussa on tähän saakka ollut siis nestehapen lämpötila. Space X käyttää raketissaan kerosiinia ja nestehappea, jotka on jäähdytetty tyypillistä alempaan lämpötilaan, koska silloin niiden tiheydet ovat suurempia ja näin mukaan saadaan ikään kuin enemmän ajoainetta. Sama tilavuusmäärä ajoainetta tuottaa enemmän työntövoimaa.

"Ylimääräinen" työntövoima on avuksi raketin ensimmäisen vaiheen laskeutumisessa; Space X yrittää jälleen kerran tuoda raketin ensimmäisen vaiheen ehjänä takaisin Maan pinnalle ja käyttää sen mahdollisesti uudelleen.

Tähän saakka vain yksi laskeutumisyritys on onnistunut, ja se tapahtui viime joulukuussa kiinteälle maankamaralle. Sen sijaan kaikki yritykset laskeutua meren päällä olevalle jalkapallokentän kokoiselle lavetille ovat epäonnistuneet, tosin onnistuminen on ollut koko ajan yhä lähempänä.

Tällä kerralla tosin toiveet laskeutumisen onnistumisesta ovat aika heikot, koska ensimmäisen vaiheen toiminnan päättyessä raketin nopeus on paljon aikaisempia lentoja suurempi ja paluu takaisin alas tapahtuu korkeammalta.

Laukaisusta ja laskeutumisyrityksestä kerrottiin tarkemmin ensimmäisessä laukaisujutussamme.