Malesialaiskoneen etsintä palaa nollaan
31.05.2014

Maaliskuun 8. päivänä kadonneen malesialaisen matkustajakoneen etsintä on palaamassa lähes alkutilanteeseen: Australian viranomaiset ovat lopettaneet koneen hylyn etsinnän alueelta, mistä huhtikuun alussa havaittiin akustisia signaaleita, joiden oletettiin olevan peräisin uponneesta Boeing 777:stä.

Bluefin-21 -sukellusrobotti ennätti tutkia yli 850 neliökilometriä merenpohjaa toukokuun 28. päivään mennessä, jolloin etsinnät tältä alueelta päätettiin lopettaa. Tuloksena on aiempaa tarkempi ja parempi kartta kyseisen, Australian koilliskulman länsipuolella olevan merialueen pohjasta, mutta ei merkkiäkään lentokoneen hylystä.

MH370:n tapaus on siis edelleen epäselvä, ja sekava viranomaisyhteistyö ja -tiedottaminen on osaltaan hankaloittanut  tapauksen selvittämistä. Aluksi malesialaisviranomaisten tiedotus oli ristiriitaista ja täysin epäammattimaista, ja sitten Australian pääministeri Tony Abbott ennätti jo julistaa koneen lähes löytyneeksi.

Järkevin kommentti toki heti akustisten signaalien saamisen jälkeen huhtikuun alussa Yhdysvaltain merivoimien edustajalta, joka totesi etteivät merestä saadut hajanaiset akustiset signaalit voisi olla peräisin malesialaiskoneesta, mutta siitä huolimatta laajamittaiset etsinnät päätettiin aloittaa alueella, vaikka se oli varsin kaukana alun perin oletetusta putoamiskohdasta. Tosin on luonnollista, että julkisen paineen alla vähäisintäkin johtolankaa haluttiin seurata ja siten etsintä suunnattiin alueelle, mistä signaalit saatiin.

Kuva: Bluefin-21 -sukellusrobottia lasketaan veteen Ocean Shield -alukselta

Etsinnässä pidetään nyt taukoa, kunnes elokuussa alukset palaavat jälleen "alkuperäiselle" etsintäalueelle Intian valtameressä kaukana Australian vesialueiden rajalla mantereen kaakkoispuolella noin 2200 kilometrin päässä. Työnä on kartoittaa 60 000 neliökilometriä merenpohjaa, mihin saattaa mennä pitkäkin aika sääolosuhteista riippuen. Työkaluna on Bluefin-21 tai vieläkin äreämpi merirobotti, kuten Remus 6000, jota oletimme käytettäväksi jo aiemmassa vaiheessa.

Onnettomuustutkinnassa on edistytty kuitenkin sen verran, että satelliittitietoja on käyty aiempaa paremmin läpi, ja niiden sekä aiempien tutkatietojen perusteella koneen likimalkainen reitti on varsin hyvin selvillä: se lensi Kuala Lumpurista ensin normaalia reittiä pohjoiseen, kunnes kääntyi nopeasti lounaaseen ja lensi jotakuinkin suoraa reittiä oletetulle putoamisalueelleen.

Virallisesti onnettomuudelle ei ole toistaiseksi esitetty mitään syitä, mutta epävirallisesti MH370:n kohtalolle on kolme mahdollista selitystä:

  1. Koneessa oli kaksi varastetuilla passeilla matkustanutta iranilaista. He olisivat voineet kaapata koneen, joskin passitapausta lukuun ottamatta mikään ei osoita syyttävää sormea heihin. Interpolin mukaan muitakaan matkustajia ei ole syytä epäillä kaappaajiksi.
  2. Pilotit, tai toinen heistä, on ottanut koneen haltuunsa. Kummankaan lentäjän taustasta ei ole kuitenkaan löydetty mitään erityistä syytä siihen miksi he olisivat tehneet näin.
  3. Haamukone. Boeing 777 olisi jostain syystä esimerkiksi menettänyt paineistuksensa, eivätkä lentäjät olisi saaneet ajoissa happinaamareitaan päälle, jolloin 12-henkinen miehistö ja 227 matkustajaa olisivat kuolleet hapenpuutteeseen ja kone olisi lentänyt reittiään eteenpäin siihen saakka kunnes sen polttoaine loppui. Tai jokin muu syy olisi ensin saanut aikaan lentokorkeuden muutoksen, mihin lentäjät olisivat reagoineet yrittämällä palata Malesiaan, mutta kone olisi jatkanut merelle ja lentänyt automaattisesti eteenpäin. Historiasta tunnetaan muutamia tällaisia tapauksia, joissa miehistö on menettänyt tajuntansa ja kone on jatkanut itsekseen eteenpäin niin kauan kuin sillä on ollut polttoainetta. Tässä teoriassa tosin satelliittilaitteiston ja tutkavastaimen selvästi tarkoitukselliset pois kytkemiset oudostuttavat.

Todennäköisesti tätä enempää koneesta ei voida sanoa ennen kuin sen mustat laatikot saadaan tutkittavaksi. Kyseessä on eräs ilmailuhistorian omituisimmista tapauksista, ja sen selvittämiseksi tullaan varmasti tekemään kaikki mahdollinen.