Kiina rakentaa jättimäistä radioteleskooppia
26.07.2015

Kiinan luoteisosassa olevassa Pingtangin maakunnassa ollaan rakentamassa maailman suurinta radioteleskooppia. Tämän "500 metriä halkaisijaltaan olevan teleskoopin" rakennuspaikka on kuuluisan Arecibon radioteleskoopin tapaan luontainen maanpinnassa oleva kuoppa, mihin pallomaisen antennin tekeminen onnistuu kätevästi.

Rakentaminen aloitettiin kesällä 2011 ja töiden pitäisi olla ohi ensi vuoden syyskuussa. Silloin tämä kiinalaisteleskooppi nappaa maailman suurimman tittelin nyt sitä pitävältä Arecibolta, mihin verrattuna uusi jättiläinen on arvioiden mukaan kolme kertaa herkempi. Kokoakin on enemmän, sillä uusi teleskooppi on nimensä mukaisesti läpimitaltaan puoli kilometriä, kun Arecibon antenni on 300 m.

Koska maljamainen antenni on rakennettu kiinteäksi, ei sitä voi kääntää eri puolille taivasta, vaan sen yläpuolella liikkuvaa vastaanotingondolia liikuttamalla sekä antennin pinnan muodostavia 4600 kolmiomaista palasta kääntelemällä saadaan teleskoopin "katse" kääntymään noin 40° sivuille suoraan ylhäällä olevasta taivaan navasta. Koska teleskooppi sijaitsee 25° astetta pohjoiseen päiväntasaajasta, kulkee suuri osa tähtitaivaasta sen havaintokentän läpi, joten se pystyy tekemään havaintoja varsin suuresta osasta taivasta, vaikka se onkin kiinteästi paikallaan.

Kuva: Teleskooppi näkyy erinomaisesti myös Googlen karttapalvelussa. 

Teleskoopin havaintotarkkuus on 4 kaarisekuntia, eli se voisi viipaloida täydenkuun noin 450 osaan. Radioteleskoopille tämä on erittäin hyvä tarkkuus; vain interferometrian (kaukana olevien radioteleskooppien käyttämistä kuin yhtenä suurena teleskooppina) avulla päästään radioalueella parempiin tarkkuuksiin. Kiinalaisteleskooppi tulee toimimaan 0,3 – 3,0 GHz:n alueella.

Hintaa uudelle radio-observatoriolle tullee lopulta noin 100 miljoonaa euroa.

Teleskooppi kuvattuna ilmasta

Kuva: Yllä olevaan Arecibon radioteleskooppiin verrattuna kiinalaisteleskoopin olennainen ero on paitsi koko ja antennin pinnan rakenne, niin myös vaijerien varassa roikkuva ja niiden avulla liikuteltava vastaanotingondoli. Se on olennaisesti kevyempi ja sen sisällä on vielä laitteisto, jonka avulla polttopisteen (ja siinä olevan vastaanottimen) sijaintia voidaan säätää erittäin tarkasti.