Airbus-yhtiön uusi matkustajakone A350 teki eilen perjantaina ensilentonsa eteläisen Ranskan taivaalla. Kone nousi ilmaan Toulousen lentoasemalta klo 10:01 paikallista aikaa ja laskeutui näyttävän ylilennon jälkeen lentoaseman kiitoradalle 32L klo 14:06. Kone lenteli neitsytlennollaan ennalta suunniteltua reittiä pitkin Toulousen itäpuolella, ensin Carcassonen ja Pamiersin kaupunkien luona, ja lopuksi se lensi Pyreneiden pohjoispuolella olevan Paun kautta kotiinsa Blagnacin lentoasemalle Toulousessa.
Koelennollaan koneen tietokoneistettu ohjaussysteemi oli aluksi yksinkertaisimmassa mahdollisessa konfiguraatiossaan, missä ohjauskäskyt välitetään suoraan ohjauspinnoille. Näin koneen lento-ominaisuuksista saatiin paras kuva ja häiriötapauksissa lentäjillä olisi ollut suora kosketus koneen käyttäytymiseen. Koneen laskutelineet pidettiin myös alhaalla puolen tunnin ajan lentoonlähdöstä siltä varalta, että paluu takaisin olisi täytynyt tehdä pikaisesti.
Pääkoelentäjä Peter Chandlerin mukaan kone käyttäytyi koelennon aikana "erinomaisen hyvin" eikä mitään olennaisia ongelmia esiintynyt. Koneen kaikki perustoiminnat käytiin lennon aikana läpi, laippoja siirreltiin sisään ja ulos, ja lennolla noustiin myös 25 000 jalan korkeuteen (7600 metriä). Koneen suunniteltu suurin normaali lentokorkeus on 43 000 jalkaa, eli 13,1 kilometriä, ja sitä testataan tulevilla koelennoilla. Myös nopeutta kasvateteaan myöhemmillä lennoilla ja koneen lento-ominaisuudet testataan erilaisissa olosuhteissa, eri kuormauksilla ja eri tilanteissa. Seuraava koelento tapahtuu ensimmäisen lennon analysoinnin jälkeen tiistaina.
Koelento-ohjelman läpikäyntiin kuluu noin vuosi, jos kaikki sujuu hyvin. Sen aikana koneella lennetään myös ympäri maailman, erilaisissa sää- ja korkeusolosuhteissa. Huimimpia testejä tulevat olemaan sivutuulikokeet, joissa kone laskeutuu lähes kylkimyyryä ja suoristaa vasta kiitoradan päällä runkonsa radan suuntaisesti, ylisuurella massalla tehtävä keskeytetty lentoonlähtö, jolloin jarrut saattavat syttyä jopa tuleen, sekä kokeet, joissa kone rysäytetään ylipainoisena kiitorataan jyrkän laskeutumisen päätteeksi. Todennäköisesti mikään käytössä oleva kone ei joudu koskaan samanlaiseen ryöpytykseen, kuin koelento-ohjelmaan osallistuvat A350:t.
A350:n lento-ominaisuuksien ja turvallisuuden testaamisen lisäksi koelentojen tarkoituksena on auttaa säätämään sen tietokoneistettu ohjaussysteemi siten, että kone lentäisi normaalisti hyvin samaan tapaan kuin nyt käytössä oleva A330 - paitsi edullisemmin ja paremmin. Näin A330:n lentäjät voisivat lentää konetta hyvin lyhyen koulutuksen jälkeen ja sen jälkeen kahden konetyypin käyttö rinnakkain olisi kätevää.
Kyseessä on koneen versio A350-900, millaisia Finnair on tilannut myös 11 kappaletta. Vaikka Finnair oli koneen eräs ensimmäisistä tilaajista, se odottaa ensimmäisiä koneitaan vuoteen 2015 saakka.
A350 oli alun perin "vain" A330:n jatkokehitetty versio, mutta Airbus päätyi tekemään siitä käytännössä uuden konetyypin lentoyhtiöiltä saamansa palautteen ja Boeingin 787 Dreamlinerin asettaman kilpailuasetelman vuoksi. A350 ja B787 eivät ole suoria kilpailijoita, koska A350 on suurempi, mutta epäsuorasti lentoyhtiöt asettavat ne vastakkain, etenkin kun A350:sta on tulossa pienempi versio ja B787:stä tehdään suurempi versio.
Kuva: Airbus