Suomalaisia mukaan aurinkovenekisaan
04.03.2014

Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijat lähtevät kesällä aurinkoveneiden maailmanmestaruustaistoon, Dong Energy Solar Challange -kilpailuun Alankomaissa.

Kaksi vuotta sitten Mamkin ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulun (Kyamk) yhteisjoukkue sijoittui luokkansa kolmanneksi. Nyt kisapelinä on sama vene, mutta luonnollisesti parannettuna. Kesäkuun 28. päivänä alkavan kanaalien kiertelyn jälkeen Mamkin venejoukkue kisaa myös Monte Carlo Cupissa Monacossa 10.–12. heinäkuuta.

Tulevan kesän MM-kilpailuun Mamk ja Kyamk osallistuvat eri joukkueilla. Mamkin Midnight Sun Mamk -vene ja kahdeksan hengen joukkue kisaavat kahden hengen ”Challenge B” -luokassa, missä veneessä on kuljettajan lisäksi kyydissä yksi matkustaja. Vaatimus matkustajasta tuo luonnollisesti haasteita veneen suunnitteluun, sillä suunnittelua ei voi tehdä täysin nopeuden ehdoilla. Kisajoukkue ja veneen rakennusryhmä ovat Mamkin materiaali- sekä ympäristötekniikan opiskelijoita, joiden tukena on koulun henkilökuntaa.

Kyamk osallistuu teknillisesti haastavimpaan Top Class -luokkaan, jossa saa mm. olla vapaavalintaiset aurinkopanelit ja muitakin kalliita ratkaisuja, joiden avulla veneiden nopeudet on viety huippuunsa.

Midnight Sun Mamk -veneen tekniikka perustuu aurinkopaneelein ladattavaan akkuun ja sähkömoottoriin, joka on sijoitettu ruoripotkuriin veneen alle niin, että mekaaniset voimalinjasta tulevat häviöt on saatu mahdollisimman pieniksi.

Veneen runko on tehty hiilikuitumateriaalista, johon on yhdistetty kevyttä luonnonkuitua ja korkkia. Materiaaleja yhdistämällä on pystytty säilyttämään rakenteen keveys ja lujuus. Luonnonkuitujen käytöllä voidaan vaikuttaa materiaalien aiheuttamaan ympäristökuormitukseen ja tuoda tuotteelle uusia ominaisuuksia. Mikkelissä opiskelijat ovat valmistaneet kisaveneen lisäksi muun muassa  sählymailoja, joiden rungossa on yhdistetty pellavakuitua ja muita materiaaleja. Rakenteen lujuuden ja keveyden lisäksi pellavakuidulla on onnistuttu tuomaan uusi tuntuma peliin erilaisten vaimennusominaisuuksien myötä.

Talven aikana veneen runko on saatu valmiiksi ja seuraavaksi on vuorossa tekniikan asentaminen. Nyt käynnissä on opiskelijoille ja muille kiinnostuneille tarkoitettu kilpailu veneen värityksen suunnittelusta; aikaa osallistumiseen on 20.3. saakka. Tarkemmat tiedot kilpailusta ravintola Dexin aulassa, missä vene on myös esillä viikolla 10.

Tekniset tiedot

Rungon pituus: 7,7 metriä
Rungon leveys: 1,6 metriä
Uppouma: 295 kg (ilman kuljettajia 155 kg)
Vetolaite: itse suunniteltu ruoripotkuri
Sähköjärjestelmä: Akku ja aurinkopaneelit (5 kpl)
Huippunopeus: n. 20 km/h
Uppoamaton, vakaa ja kääntyy lähes paikallaan

Teksti perustuu Mikkelin ammattikorkeakoulun tiedotteeseen.