Tapahtui tänään: historiallinen yliäänipamaus Kaliforniassa

Yliäänilentämisessä ei sinällään ole nykyisin mitään ihmeellistä, paitsi kun yliäänilennon tekee uuden ajan yliäänimatkustajakoneen koekone. Boom Supersonicin XB-1:n rikkoi äänivallin Mojaven taivaalla nyt tiistaina 28.1. illalla Suomen aikaa, aamulla paikallista aikaa.

28.01.2025

Boom Supersonic on yhdysvaltalainen yhtiö, joka on tekemässä 64-paikkaista Overture-yliäänimatkustajakonetta. Siitä tulee ensimmäinen yliäänimatkustajakone brittiläis-ranskalaisen Concorden jälkeen. Concordet eivät ole lentäneet sitten vuoden 2003, kun ne poistettiin käytöstä paitsi turvallisuussyistä, niin ennen kaikkea siksi, että koneiden ylläpito oli käynyt erittäin kalliiksi.

XB-1 on koekone, jokka Boom tutkii Overturen vaatimaa tekniikkaa.

Se teki ensilentonsa maaliskuussa 2024 ja on lentänyt sen jälkeen 11 kertaa. kuten koelennoilla yleensä, jokaisella lennolla on menty kovempaa ja korkeammalla. 

 

XB-1 ilmassa

Edellisellä lennollaan 10. tammikuuta XB-1 lensi jo lähes äänen nopeudella, kun sen nopeus oli parhaimmillaan 0,95 Machia. Äänivallin rikkominen on pieni, mutta samalla suuri askel eteenpäin.

Boom välitti lennon suorana nettiin lentoa seuraavasta Northrop T-38 -harjoitushävittäjästä. Lento alkoi klo 8 paikallista aikaa Kaliforniassa eli klo 18 Suomen aikaa, ja XB-1 solahti äänivallin läpi noin 25 minuuttia myöhemmin.

Lähetys netissä alkoi klo 17.45 Suomen aikaa ja se on nähtävissä Boomin nettisivuilla sekä alla.

Boom Supersonic XB-1 eli "Baby Boom" on kooltaan noin kolmasosa tulevasta Overture -yliäänimatkustajakoneesta.

Sen pituus on 21 metriä ja siipien kärkiväli 5,2 metriä. Suurin lentoonlähtömassa koneella on 6100 kg.

Baby Boomissa on kolme General Electric CJ61 -suihkumoottoria ja se pystyy teoriassa lentämään pitkänkin aikaa 2,2-kertaisella äänen nopeudella. Koekone on ollut tätä ennen 11 lennollaan ilmassa yhteensö 450 minuuttia ja se on lentänyt kaikkiaan 5594 kilometriä.

OIennaisin testattava tekniikka koneessa liittyy moottorien edessä ja jälkeen oleviin ilmatiehyeisiin. Ne ovat muuttuvageometrisia, eli niiden muoto muuttuu nopeuden mukaan. Hyvin nopeasti lennettäessä ilma pakkautuu tehokkaammin ilmaottoaukkoihin, joten niitä pitää supistaa silloin. Laskeutuessa ja muulloin hitaasti lennettäessä aukkoja laajennetaan, jolloin ilmaa tulee paremmin moottoreihin.

Tristan Brandenburg

Ohjaimissa tällä historiallisella 12. koelennolla on Boomin pääkoelentäjä Tristan “Geppetto” Brandenburg. Hän lensi myös koneen toisen ja kolmannen koelennon, sekä on harjoitellut satoja tunteja XB-1:n simulaattorissa. 

Boom Overture

Boom Overture on nelimoottorinen yliäänimatkustajakone, joka on 52 metriä pitkä ja 18 metriä leveä. Se on suunniteltu lentämään noin 7400 kilometrin päähän maksimissaan Mach 1,7 -nopeudella.

Matkustajapaikkoja koneessa on 64-88. Ensilentoa kaavaillaan vuoteen 2029. 

Alustavia tilauksia koneelle on jo yli 130. Mukana tilaajissa on myös suuria lentoyhtiöitä, kuten American Airlines, United ja Japan Airlines.

Symphony

Moottorina Overturessa on uusi, suurelta osin itse suunniteltu Symphony. Päinvastoin kuin Concorden Olympus-moottorit, ovat nämä (suhteellisen) hiljaisia ja vähäpäästöisiä, ja polttoaineeksi kelpaa vaikkapa sataprosenttinen biopolttoaine.