Pe, 06/07/2013 - 17:50 By Toimitus
Zero-G -Airbusin sisällä

Jos haluat mukaan painottomuuslennolle, niin nyt se on mahdollista: ota osaa kilpailuun ja voita paikka painottomuus-Airbusissa!

Euroopan avaruusjärjestö tekee painottomuuteen liittyvää tutkimusta ja kouluttaa avaruuslentäjiään erikoisvarustetulla Airbus-lentokoneella, joka tekee lentojaan Ranskan Bordeaux'sta. Normaalisti ulkopuoliset eivät pääse lentämään koneella, mutta nyt ESA tarjoaa mahdollisuuden voittaa paikka tällaisella lennolla. Tätä lähemmäksi avaruuslentoa ei pääse ilman nousua avaruuteen!

Kilpailussa voittona on kaksi paikkaa painottomuuslennolla lokakuussa 2013 ja palkintoon kuuluu matka Bordeaux'iin, ylläpito siellä ja osallistuminen lennolle. Lennolle, ja siten myös kilpailuun, voivat ottaa osaa vain 18 vuotta täyttäneet ESAn jäsenmaiden kansalaiset, jotka täyttävät erikoislennolle vaadittavat terveysvaatimukset.

Osallistu mukaan täällä: ESAn painottomuuslentokilpailu.

Kilpailu päättyy 21. heinäkuuta klo 12 Keski-Euroopan aikaa. Voittajille ilmoitetaan elokuun lopussa ja lento tapahtuu 25. lokakuuta. Vain yksi osallistuminen per henkilö on sallittu!

Kilpailun säännöt (englanniksi) ovat ESAn nettisivuilla. T-Tuubi ei ole mukana toteuttamassa kilpailua, vaan osallistuu ainoastaan siitä tiedottamiseen.

Kilpailu liittyy ESAn ja Sony Pictures International -yhtiön kampanjaan kesällä elokuvateattereihin tulevasta, mm. Will Smithin tähdittämästä After Earth -tieteiselokuvasta, missä kyse on maapallon tulevaisuudesta. Elokuvassa päähenkilö on jumissa tulevaisuudessa, jolloin Maa on (ainakin elokuvan tarinassa) saastunut ja sen ekosysteemi on pahasti vaurioitunut.

ESA (kuten T-Tuubikin) on huolissaan maapallon tilasta ja haluaa osaltaan vaikuttaa siihen, ettei tämä tulevaisuuskuva toteudu. Siksi elokuvan markkinoinnin yhteydessä kerrotaan maapallon tutkimuksesta ja siitä, miten avaruustekniikka ja -tutkimus voivat auttaa Maan tilan tuntemusta ja ohjata päätöksentekoa sellaiseksi, että toimiemme vaikutukset ovat vähemmän tuhoisia. Kilpailun avulla pyritään saamaan asialle lisää huomiota – aiheesta.