Ti, 06/02/2015 - 19:54 By Jari Mäkinen

Ranskalainen lentokoneenvalmistaja Dassault esitteli tänään tuoreimman tulokkaan Falcon-liikesuihkukoneiden perheeseen. Kyseessä on uuden X-sarjan pienin malli, jossa on kaksi suihkumoottoria ja tilaa maksimissaan 16 matkustajalle. 

Muista liikesuihkuista Falcon 5X eroaa ennen kaikkea nykyaikaisuudellaan. Samoin kuin kymmenen vuotta sitten tuotantoon tullut Falcon 7X ja sen vasta kuutisen kuukautta sitten esitelty versio Falcon 8X, ohjataan konetta täysin tietokoneavusteisesti joystikin välityksellä ja ohjaamo on ns. lasiohjaamo – perinteisiä mittareita on siellä enää muutama varmuuden varalta, kun lentotiedot näytetään kuudella suurella kuvaruudulla.

Koneessa on myös koneen itsensä sekä moottorien toimintaa ja tilaa jatkuvasti tarkkaileva systeemi, joka vähentää ja helpottaa huoltamista.

Falcon 5X:n suunnittelu aloitettiin 7X:n tekemisen jälkeen vuonna 2006, mutta se lähes pysäytettiin vuosien ajaksi kun taloustaantuma heikensi liikesuihkujen kysyntää. Vuosien varrella kone erkaantui alkuperäisestä suunnitelmasta – siitä piti tulla “vain” 7X.:n pienempi versio – ja kun sen suunnitelma lopulta esiteltiin lokakuussa 2013, oli 5X muuttunut lähes kokonaan uudenlaiseksi koneeksi.

Sen aerodynamiikka on parempi kuin 7X:ssä, ohjaamo käytännössä kokonaan uusi ja sen matkustamo on sitä leveämpi sekä tilavampi. Sen ohjauslaitteistot ovat uudenlaiset ja sen moottoreiksi tulee aivan uudet SNECMA-yhtiön Silvercrest-moottorit. Niiden polttoaineenkulutus on 15% pienempi kuin muilla vastaavilla moottoreilla.

Koneen toimintasäde on 9630 kilometriä ja se pystyy lentämään laskeutuessaan jotakuinkin samalla hitaalla nopeudella kuin potkuriturbiinikoneet. Näin sen kiitoratatarve on myös pieni ja se voi operoida hyvinkin lyhyiltä kiitoradoilta.

Koneen hintalapussa on noin 40 miljoonaa euroa, joten aivan tavallinen lentomatkustaja ei sitä hanki. Kuten yleensä liikelentokoneiden kohdalla, ovat asiakkaat raharikkaita ja valtaapitäviä, mutta koneita käytetään myös erityyppisiin erikoislentoihin, joihin isommat liikennekoneet ovat liian kookkaita tai hankalia. 

Etenkin Dassaultin liikesuihkuissa käytettävä tekniikka tulee vähitellen käyttöön myös suuremmissa siviilikoneissa, samaan tapaan kuin Falconit hyötyvät Rafale-havittäjien teknisistä ratkaisuista. Esimerkiksi koneiden ohjaamisessa käytettävät tietokonesysteemit perustuvat hävittäjissä käytettyihin.

Tänään Bordeaux’n luona Mérignacissa Dassaultin tehtailla esitelty Falcon 5X tekee ensilentonsa suunnitelman mukaan kesän lopulla ja ensimmäiset asiakkaat saavat koneensa jälkeen vuonna 2017. Koelento-ohjelma saataneen valmiiksi nopeamminkin, mutta täysin uusien moottorien lentokelpuutuksen saamiseen menee näillä näkymin hieman odotettua enemmän aikaa; ne ovat jo nyt myöhässä aikataulustaan.

Esittelytilaisuudessa puhunut yhtiön toimitusjohtaja Eric Trappier totesi, että koneella on jo “huomattava” määrä tilauksia ennen kaikkea Aasiasta ja Lähi-idästä, ja siitä on tulossa luokkansa suosituin kone.

Mistään valtavasta tuotannosta ei kuitenkaan ole kyse, sillä tänä vuonna Dassault on toimittamassa 65 Falcon-konetta. Tämä on yhden koneen verran vähemmän kuin viime vuonna. Silti yhtiön tuotoista 73% tulee liikesuihkuista, vaikka voisi olettaa, että Rafale-hävittäjistä tulisi hyvin voittoa. 

Kaikkiaan Dassault on toimittanut Mérignacin tehtailtaan vuodesta 1949 alkaen yli 8000 lentokonetta, niin sotilas- kuin siviilikonettakin, ja niistä 2300 on liikesuihkukone Falconeita.

Kirjoittajan yksityiskohtaisempi artikkeli koneesta ilmestyy myöhemmin kesällä Tekniikan Maailmassa.

Alla on lyhyt video koneesta ja sen esittelystä:

Falcon 5X, teknisiä tietoja:

Miehistö:    3
Matkustajia: 16
Pituus: 25,2 metriä
Siipien kärkiväli: 25,9 m
Korkeus: 7,5 m
Suurin lentoonlähtömassa: 31570 kg
Moottorit: 2 × Snecma Silvercrest

Suurin nopeus: Mach 0,90
Toimintasäde: 9630 km (8 matkustajaa ja kolmehenkinen miehistö)
Suurin normaali lentokorkeus: 15545 m