To, 07/16/2015 - 09:03 By Jari Mäkinen
Solar Impulse 2 laskeutumassa Havaijille

Solar Impulse 2, aurinkopaneeleeneista virtaa saava sähkölentokone, on tehnyt historiallista maailmanympärilentoaan viime maaliskuusta alkaen, mutta kone joutuu nyt keskeyttämään lentonsa – onneksi vain väliaikaisesti.

Kone saapui Havaijilla 3. heinäkuuta ennätyksellisen pitkän, 117 tuntia ja 52 minuuttia kestäneen Japanista alkaneen lennon päätteeksi, ja tarkoitus oli jatkaa matkaa Yhdysvaltain mantereelle vielä elokuussa. 

Nyt kuitenkin lennon seuraava etappi on lykätty ainakin ensi vuoden huhtikuuhun ja kone viettää ensi talven Havaijin yliopiston hangaarissa Honolulun Kalaeloan lentokentällä.

Syynä seuraavan etapin ja matkan jatkamisen lykkäämiseen yhdeksällä kuukaudella ovat korjaukset, joita koneen akkuihin joudutaan tekemään. Koneen litiumioniakut ylikuumenivat viisi päivää kestäneen Tyynen valtameren ylityksen aikana sen verran paljon, että suuri osa akuista joudutaan vaihtamaan.

Jo edellisen etapin alussa huomattiin, että akut ylikuumenivat, koska ne oli suojattu lämpöeristeellä hieman liian hyvin. Lämpötila 10 kilometrin korkeudessa, missä kone on suunniteltu taittamaan osan pitkistä lennoistaan, on hyvin matala, jopa noin −60 °C, minkä vuoksi eristäminen on tarpeen. Samalla kuitenkin aktiivisesti toimivat akut lämpenevät, ja kuten kävi ilmi, ei akkujen lämpöeristystä suunniteltaessa nopeahkojen lentokorkeuden vaihteluiden aiheuttamaa akkujen lämpiämistä suhteellisen matalalla lämpimissä ilmanaloissa lennettäessä otettu tarpeeksi huomioon. 

Lentäjä André Borschberg sekä lentoa seuranneet insinöörit joutuivatkin tasapainoilemaan akkujen lämpötilan hallinnan kanssa käytännössä koko pitkän ennätyslennon ajan sen jälkeen, kun lämpötila lähti nousuun koneen lähettyä matkaan Nagoyasta lämpimässä säässä.

Koneen ja sen sähkölaitteiden perussuunnittelu on kuitenkin osoittautunut toimivaksi, eikä koneessa ole ollut muita olennaisia vikoja. 

Akkuja korjataan ja joitain niistä vaihdetaan uusiin nyt seuraavien kuukausien aikana, minkä lisäksi samalla eristeisiin tehdään muutoksia ja siivissä moottorien luona oleviin akkupaketteihin saatetaan asentaa lämpötilanhallintalaitteita.

On mahdollista, että jos kone olisi voinut lentää edellisen ennätyspitkän etappinsa suunnitellusti Kiinasta suoraan Havaijille, ei akkujen lämpötila olisi muodostunut ongelmaksi. Nyt kone joutui kaartamaan Japaniin, Nagoyaan, odottamaan lennon jatkoa, kun valtameren päälle laadittu sääennuste muuttui kesken lennon epäsuotuisaksi. 

Ennätyspitkä yksinlento aurinkosähköllä huonossa säässä ja mahdollisesti voimakkaissa vastatuulissa olisi ollut mahdollisesti vaarallinen, joten kone odotti Japanissa matkan jatkamista.

Alun perin Solar Impulse -tiimin aikomuksena oli päättää maailmanympärilento vielä tämän kesän lopuksi lennon lähtöpaikkaan Abu Dhabiin, mutta nyt viimeiset viisi etappia voidaan lentää aikaisintaan ensi keväänä. Kaikkiaan lento ympäri maailman vaatii 12 etappia, jotka ovat jo vieneet koneen Arabian niemimaalta Intian ja Kiinan kautta (ylimääräisen Japanissa tehdyn pysähdyksen jälkeen) Havaijille, mistä matka jatkuu Yhdysvaltain mannermaalle Phoenixiin, sieltä keskilännen kautta USA:n itärannikolle, Eurooppaan ja edelleen Abu Dhabiin.

Edessä olevista etapeista kolme on myös varsin pitkiä, vaikka eivät aivan edellisen, ennätyspitkän veroisia: 4700 km pitkä matka Havaijilta Phoenixiin vie neljä päivää ja lento Amerikasta Eurooppaan on 5740 km sekä viimeinen lento Euroopasta Abu Dhabiin 5850 km, ja niihin kumpaankin kuluu viisi päivää.

Vaikka etappien määrässä laskettuna lento on yli puolenvälin, on suurin osa kilometreistä vielä edessä. Siksi koneen on tarpeen olla hyvässä kunnossa ennen matkan jatkumista.

Lentäjät Bertrand Piccard ja André Borschberg ovat luonnollisesti pettyneitä lennon keskeytymiseen, mutta korostavat, että takaiskut kuuluvat lennon luonteeseen. 

Kuvat ja grafiikka: Solar Impulse