Pe, 08/28/2015 - 10:31 By Jari Mäkinen
Iron Maiden 747

Päivän kuvaKun legendaarinen heavy-yhtye Iron Maiden lähtee pian uudelle maailmankiertueelleen, tekee se matkaa Jumbo-Jetillä.

Voisi siis sanoa, että yhtye turvautuu tieteellistekniseen ratkaisuun logistiikassaan taideprojektinsa toteuttamiseksi.

Se, että Iron Maiden lentää, ei ole mikään uutinen, sillä laulaja Bruce Dickinson on myös lentäjä ja on hoitanut jo aiemminkin yhtyeen kuljetuksia lentokoneilla: kahdella edellisellä kiertueellaan Dickinson hommasi bändilleen alle erikoismaalatun Boeing 757:n, mutta nyt menopeliksi tulee Boeing 747.

Otsikkokuvassa on tämä The Book of Souls World Tour -kiertueelle tuleva kone hahmoteltuna Iron Maiden -maalauksessaan. Yhtyeen nettisivuilla olevaa kuvaa on sen verran käsitelty, että yhtyeeltä on jäänyt vasemman siiven pää kokonaan pois...

Se on saanut jo lempinimen Ed Force One, sillä onhan Yhdysvaltain presidentin virkakone Air Force One samanlainen 747. Tai siis periaatteessa samanlainen, sillä Iron Maidenin koneeseen tehdään vain pieniä muutoksia.

Kyse ei ole suuruudenhulluudesta vaan Jumbon käyttäminen on kuulemma käytännöllistä yksinkertaisesti siitä syystä, että nyt yhtye, koko keikkahenkilökunta, yli 12 tonnia välineitä sekä yhtyeen maskotti Eddie voidaan kuskata yhdellä kyydillä koko lähes 89000 km pitkän, kuudelle mantereelle ja 35 maahan ylettyvän kiertueen läpi. Aiemmin yhtye lensi omalla koneellaan ja kaikki muu kalusto sekä henkilöstö hommattiin seuraavalle paikalle muilla keinoin. Jumbon vuokraaminen keikalle on siis kätevää ja edullisempaa.

Luonnollisesti Dickinsonille kyse on myös muustakin kuin vain käytännön asioista. Hän haluaa itse lentää myös Jumboa ja on siksi koulutuksessa sitä varten. Hänellä on ollut jo aiemmin kelpuutus lentää pienempää kaksimoottorista Boeing 757 -konetta, mutta nyt hän pääsee pilottien kuninkuusluokkaan.

”Kun ystäväni Air Atlanta Icelandic -lentoyhtiössä heittivät ajatuksen 747:n vuokraamisesta kiertueelle, niin totta kai otimme kiinni tästä tarjouksesta”, sanoo Dickinson. ”Kuka ei olisi?”

”Koska koneemme pystyy lentämään pitempään ja suuremmalla kuormalla kuin aiemmin käyttämämme 757, säätyy aikaa, kun meidän ei täydy tehdä niin usein välipysähdyksiä polttoaineen tankkaamiseksi”.

Niinpä Dickinson varasi koneen ja samalla kirjautui sisään Cardiff Aviation -lentokouluun, mistä hän valmistuu lähiaikoina 747-kapteeniksi.

Kone tulee yhtiön käyttöön vain kiertueen ajaksi ja se maalataan sitä varten erikoismaalaukseen – aivan kuten aiemmat 757:t. Alla on vielä infografiikka koneesta yhtyeen nettisivuilta.

Kuva: Iron Maiden

Iron Maidenin lentokonegrafiikka