SpaceX teki taas pikatutkinnan: Falcon 9 palaa lentoon viikonloppuna

Neljä kuukautta siihen meni: syyskuun 9. päivänä tapahtuneen räjähdyksen todennäköinen syy on nyt selvillä ja yhtiö aikoo laukausta seuraavan rakettinsa jo tulevana sunnuntaina. Sen jälkeen on pian vuorossa lento, jonka mukana on myös Suomen ensimmäinen satelliitti, Aalto-1

04.01.2017

Yhtiön julkaiseman tiedotteen mukaan syyskuinen näyttävä räjähdys johtui siitä, että Falcon 9 -kantoraketin toisen vaiheen nestemäistä happea sisältäneen tankin sisällä oleva paineistetun heliumin säiliö rikkoontui ja sai aikaan toisen vaiheen räjähtämisen sekä edelleen koko raketin – sekä sen nokassa olleen 200 miljoonaa dollaria maksaneen satelliitin – tuhoutumisen.

Onnettomuus tapahtui, kun rakettia oltiin tankkaamassa ennen laukaisua tehtävää rakettimoottorien koepolttoa varten.

Nestehappitankin sisällä on suuripaineista, kylmää heliumia sisältävä tankki siksi, että sen sisältämällä heliumilla täytetään polttoainetankkeja lennon aikana sitä mukaa, kun nesteen määrä niiden sisällä vähenee.

Hiilikuidusta tehty heliumtankki on sijoitettu happitankin sisälle siksi, että näin säästetään tilaa. Jos se olisi ulkopuolella, tulisi rakettivaiheesta kookkaampi ja painavampi, tai sen ulkopuolella olisi ilmanvastusta aiheuttava patti.

Heliumtankki on tehty kolmesta alumiinitankin päälle kudotusta hiilikuitukerroksesta, joiden väliin oli nähtävästi päässyt happea ja kun pankkia paineistettiin, tankki paitsi halkesi ja vapautti sisältönsä nopeasti happitankkiin, niin myös hiilikuitu on voinut syttyä hapen kanssa räjähtäen tuleen. Hiilikuituun päässyt happi on saattanut myös muuttua kiinteäksi, koska lämpötila oli niin alhainen, jolloin syttymisen todennäköisyys on suurempi.

SpaceX ei tehnyt itse koko tutkintaa, vaan siinä olivat mukana riippumattomat, avaruuslennoista ja niiden turvallisuudesta vastaavan Yhdysvaltain viranomaisorganisaatiot FAA ja NTSB (Kansallinen ilmailuviranomainen ja onnettomuustutkintaa tekevä liikenneturvallisuuslautakunta). Myös NASA ja Yhdysvaltain ilmavoimat olivat mukana.

Niinpä yhtiö voi jatkaa nyt lentojaan, kunhan ensin tankkien tankkausjärjestystä- ja tapaa muutetaan, ja vähitellen tankkien rakennetta korjataan.

Täsmennys klo 15.30: SpaceX on toimittanut FAA:lle raportin, ja sitä käsitellään parhaillaan. Vaikka SpaceX toivoo voivansa tehdä laukausun jo sunnuntaina, ei raketti ei ole saanut vielä virallisesti lentolupaa FAA:lta. 

Koska räjähdys vaurioitti SpaceX:n Floridassa, Cape Canaveralissa olevaa laukaisualustaa, tehdään tämä tammikuun 8. päivälle lento Kaliforniasta, Vandenbergin lentotukikohdasta. Yhtiön toinen aktiivinen laukaisualusta sijaitsee siellä.

Vuorossa tällä lennolla on kymmenen Iridium NEXT -tietoliikennesatelliittiverkon satelliittia; tähän uuden sukupolven Iridium-satelliittiverkostoon kuuluu kaikkiaan 81 satelliittia, joista 66 vaaditaan verkon toimintaan ja loput ovat avaruudessa varalla.

Iridium NEXT raketissaan

Iridium on vain yksi pitkään laukaisuaan odotellut SpaceX:n asiakas ja neljä kuukautta kestänyt hiljaiselo on saanut Falcon 9:n laukaisulistan näyttämään pieneltä kaaokselta. Jo ennen syyskuun räjähdystä lennot olivat myöhässä ja tällä haavaan yli 30 lentoa on merkitty tehtäväksi vuoden 2017 aikana. Tämä ei tule toteutumaan, vaikka yhtiö pääsisi tekemään laukaisuitaan piankin kaikilta laukaisualustoiltaan.

Suomalainen opiskelijasatelliitti Aalto-1 on ollut myös eräs näistä koko ajan lykkääntyneistä lennoista kärsineistä satelliiteista. Lennon päähyötykuormana on taiwanilainen kaukokartoitussatelliitti Formosat-5, jolla ei ole ollut erityisen suurta kiirettä päästä avaruuteen.

Näillä näkymin nämä ovat kuitenkin vuorossa seuraavalla Kaliforniasta tehtävällä laukaisulla, joskin viikonlopun lentoa seuraavat lennot SpaceX aikoo tehdä jälleen Floridasta.