Tuhka ei enää uhkaa lentokoneita
14.11.2013

Se, että tulivuorten ilmaan nostama vulkaaninen tuhka on hyvin vaarallista liikennelentokoneiden moottoreille on tiedetty pitkään. Niinpä kun keväällä 2010 Islannin Eyjafjallajökull -tulivuori päästi taivaalle suuren pilven ja pitkään jatkunut purkaus toi tuhkaa Euroopan taivaalle, oli ainoa varmasti tehokas tapa välttää onnettomuudet olla yksinkertaisesti lentämättä.

Jälkikäteen on helppo olla viisas ja todeta, että suuri osa varmuuden vuoksi tehdyistä lentorajoituksista oli ylimitoitettuja.

Seuraavalla kerralla kun vastaavaa tapahtuu, osataan kuitenkin paitsi asiaan suhtautua paremmin, niin nyt myös tuhkan leviämistä sekä pitoisuutta pystytään mallintamaan sekä ennustamaan paremmin. Lisäksi tällä eilen esitelty uusi tekniikka auttaa havaitsemaan ilmassa olevan tuhkan tehokkaasti.

Kyseessä on AVOID-anturikonsepti (Airborne Volcanic Object Imaging Detector) Norjan ilmatutkimusinstituutin tohtorin Fred Pratan kehittämä infrapunatutkatekniikkaan perustuva laite, joka pystyy havaitsemaan tuhkapilven jopa 100 km koneen edessä. Laitteistoa on kehitetty yhdessä Airbusin, easyJetin ja Pratan perustaman Nicarnica Aviation -yhtiön kanssa ja tavoitteena on tehdä säätutkan tapaan lentokoneeseen asennettava instrumentti, joka mahdollistaa turvallisen lentämisen myös tilanteissa, joissa ilmassa on tuhkaa.

Laitteisto muodostaa kuvia tilanteesta lentäjille ja lentoyhtiön toimintokeskukseen. Maan pinnalla lentokoneista saatavasta tiedosta voidaan muodostaa tarkka käsitys tuhkapilvestä, jolloin ilmatilaa ei tarvitse sulkea turhaan tuhkattomilta alueilta.

AVOID-testilaitteisto asennettuna A430-lentokoneen katolle.

Tekniikaa on nyt syksyn aikana testattu tositoimissa, joskin oikean tulivuoren sijaan tuhkaa vietiin taivaalle Airbus A400M -rahtikoneella. Kone levitti tonnin verran islantilaista tuhkaa ilmakehään 9000–11000 jalan korkeudessa. Näin luotiin vuoden 2010 tulivuorenpurkausta vastaavat olosuhteet. Tämän jälkeen AVOID-anturilla varustettu A340-kone lensi kohti tuhkapilveä ja havaitsi ja mittasi sen noin 60 kilometrin etäisyydeltä.

Kokeessa käytettiin myös Düsseldorfin ammattikorkeakoulun pientä Diamond DA42 -potkurikonetta, joka lensi pilven sisään tehdäkseen mittauksia verrattavaksi AVOID-järjestelmän tuloksiin.

Testissä luotu tuhkapilvi oli noin 180–250 metriä syvä ja halkaisijaltaan 2,8 kilometriä. Aluksi pilven näki paljaalla silmällä, mutta se hajosi nopeasti vaikeaksi havaita.

AVOID-järjestelmä huomasi tuhkapilven ja mittari sen tiheyden, joka oli 0,1–1 g/m2. Tuhkapitoisuus pilvessä oli 100–1000 μg/m3. Tämä vastasi huhti–toukokuussa 2010 Eyjafjallajökulin purkauksessa mitattuja arvoja.

”Islannin tulivuoret muodostavat edelleen uhkan, joten olemme hyvin tyytyväisiä testin tulokseen. Ratkaisun löytäminen on olennaista, jotta emme enää joudu todistamaan kevään 2010 tilannetta – lentojen loppumista Euroopassa useiksi päiviksi”, totesi easyJetin tekninen johtaja Ian Davies yhtiön tiedotteessa.

”Tämä on tärkeä askel teknologian testauksessa ja hyväksynnässä käytettäväksi kaupallisilla lennoilla. EasyJet jatkaa nyt itsenäisen järjestelmän kehittämistä. Aiomme asentaa sellaisen useisiin käytössä oleviin lentokoneisiin vuoden 2014 loppuun mennessä.”

Magnús Tumi Gudmundsson Islannin geotieteiden instituutista sanoo uuden purkauksen vaaran olevan edelleen korkealla: ”Räjähdysmäisiä purkauksia tapahtuu Islannissa keskimäärin joka viides vuosi. Kun tuuli puhaltaa luoteesta, tuhka leviää kohti Eurooppaa, kuten Eyjafjallajökullin purkauksessa. Islannin kaksi aktiivisinta tulivuorta Hekla ja Katla eivät ole purkaantuneet pitkään aikaan, joten niiden voidaan katsoa olevan valmiita purkautumaan. Milloin ja missä seuraava purkaus tapahtuu on mahdotonta ennustaa. Varmaa on, että purkaus tulee.”

15. – 21.4.2010 Euroopan ilmatilassa lennettiin 80% vähemmän kuin normaalisti ja yli 100 000 lentoa peruutettiin. Tämän arvioidaan aiheuttaneen noin 1,9 miljardin euron tappiot ilmailulle.

Videoita testauksesta ja AVOID-tekniikasta