La, 12/19/2015 - 11:29 By Jari Mäkinen
Kansainvälinen avaruusasema

Viime tiistaina kansainväliselle avaruusasemalle saapuneen miehistön työrupeama on alkanut jännittävästi.

Ensin heidän telakoitumisensa asemalle vaati komentaja Juri Melenshenkon väliin puuttumisen, kun automaattiohjaus oli viemässä Sojuz-alusta sivuun suunnitellulta reitiltään. Tässä sinällään ei ollut mitään traagista, sillä miehistö harjoittelee runsaasti erilaisia epänormaaleita tilanteita varten, ja siirtyminen käsiohjaukseen kävi kätevästi. Mikäli alus olisi jatkanut itsekseen, eikä mikään turvamenetelmistä olisi toiminut, se olisi tosin saattanut törmätä asemaan.

Tapausta voi toki paisutella mielessään koko aseman turvallisuutta uhanneeksi katastrofiksi, mutta sitä se ei ollut: Sojuz-alusten pienet toimintahäiriöt tosin herättävät huolta.

Nyt miehistöllä on edessään toinen välitöntä reagointia vaativa tilanne, joka tosin ei ole mitenkään traaginen.

Avaruusaseman pitkässä keskusmastossa oleva, raiteilla sen pinnalla pituussuunnassa liikkuva huoltotöissä käytettävä robottialusta on jumiutunut paikoilleen. Koska se on tällä hetkellä jumissa, mutta ei asianmukaisesti lukittuna paikalleen, on olemassa vaara, että kun avaruusasema tekee asennonmuutosta, pääsisi se irralleen ja voisi olla harmiksi. 

Avaruusasema joutuu tekemään asennonmuutoksia viimeistään ensi viikolla, kun seuraava rahtialus on tulossa asemalle. Venäläinen Progress MS -alus on tarkoitus laukaista maanantaina ja se telakoituu suunnitelman mukaan asemaan keskiviikkona. Silloin aseman asentoa joudutaan muuttamaan, jotta asema on sopivassa asennossa telakoitumista varten.

Lisäksi avaruusasema voi joutua tekemään ratamuutoksen koska tahansa esimerkiksi yllättäen havaitun avaruusromun väistämiseksi. 

Siksi avaruusasemalla valmistaudutaan nyt suunnittelemattomaan avaruuskävelyyn, jonka tekisivät aseman komentaja Scott Kelly ja asemalle juuri saapunut "sisunautti" Timothy Kopra. Avaruuskävely tehdään näillä näkymin joko maanantaina tai tiistaina, ja sen aikana ESAn brittiastronautti Tim Peake jää vastuuseen aseman "läntisestä osasta" ja avustaa toimissa aseman sisältä.

Heidän tehtävänään on katsoa mikä lavettia jumittaa ja koettaa saada se jälleen liikkumaan. Todennäköisesti yksi lavetin käsikäyttöisistä jarruista on napsahtanut päälle jostain syystä ja sen avaaminen on periaatteessa hyvin yksinkertaista.

Kaikki avaruusasemalle lähtevät astronautit on koulutettu yllättäviä korjaustoimia ja avaruuskävelyitä varten, joten tilanne ei ole vaarallinen. Avaruuskävelyt vaativat kuitenkin aina erikoisjärjestelyjä ja ovat mahdollisesti vaarallisia, joten ulos lähetetään aina vähintään kaksi astronauttia, jotka voivat avustaa tarpeen tulleen toisiaan. Kolmas avaruuslentäjä tarkkailee ja avustaa heitä aina sisällä, nykyisin yleensä aseman kupolissa, mistä näkee hyvin laajalle aseman ympärillä.

Liikkuva lavetti, eli Mobile Transporter, on aseman 110 metriä pitkässä keskusmastossa oleva laite, jonka tehtävänä on liikuttaa avaruusaseman robottikäsivartta koko maston pituudella, eli lavetin avulla robottikäsi voidaan viedä minne tahansa maston kohtaan. Etäohjattuna 20 erilaisen moottorin voimin toimivia lavetteja on mastossa kaksi kappaletta, ja ne ovat kriittisiä aseman ylläpidon ja huoltamisen kannalta. Robottikäsivarsien – ja samalla lavettien – avulla avustetaan avaruuskävelyitä ja niiden avulla liitetään asemalle saapuvia rahtialuksia asemaan kiinni.

Nyt jumiutunut lavetti oli liikkeessä viimeksi keskiviikkona, jolloin lennonjohto Maassa ohjasi sen siirtymään paikasta toiseen. Normaalisti se laittaa uudelle asemapaikalleen saavuttuaan jarrut päälle ja lisäksi lukittaa itsensä raiteisiinsa, jotta se ei vahingossakaan liikkuisi radallaan jos ja kun asema tekee asennonmuutoksia.

Scott Kelly käytti tätä kyseistä lavettia nyt marraskuussa tehdyllä avaruuskävelyllä, jolloin hän avasi ja sulki sen käsikäyttöisiä jarruja varmistaakseen, että ne pysyivät poissa työskentelyalueelta ja varmasti suljettuina. Lavettia ei ole käytetty avaruuskävelyn jälkeen ennen kuin nyt keskiviikkona, joten on todennäköistä, että ongelma on juuri näissä käsikäyttöisissä jarruissa.

Lennonjohto tutkii parhaillaan asiaa ja päättää lopullisesti huomenna sunnuntaina avaruuskävelyn tekemisestä, mutta näillä näkymin on todennäköistä, että Kelly ja Kopra lähtevät joulukävelylle alkuviikosta. Ulkoilu kestänee vain noin kolme ja puoli tuntia.

Kopralle kyseessä on toinen avaruuskävely; hän teki ensimmäisen sukkulalennolla STS-127 heinäkuussa 2009. Kyseessä oli avaruusaseman rakennuslento, ja silloin avaruuskävely kesti viisi ja puoli tuntia.

Kopra

Tim Kopra avaruuskävelykoulutuksessa.