Ke, 02/24/2016 - 12:12 By Jari Mäkinen


Lento Englannin kanaalin yli on ollut merkkipaalu kaikenlaisille lentolaitteille Louis Bleriot'n historiallisesta lennosta vuonna 1909 alkaen. Tuorein ennätys tehtiin viime viikolla nelikopterilla.

Edellisen kerran ennätyslento Kanaalin yli tehtiin viime kesänä, jolloin jopa kaksi kisaavaa sähkölentokonetta ylitti maagisen vesialueen Iso-Britannian ja Ranskan välissä.

Nyt ennätyksen kirjasi itselleen brittiläinen nelikopteriyrittäjä Ocuair, joka halusi osoittaa lennollaan, että kauko-ohjattavat (tai automaattisesti lentävät) pikkukopterit pystyvät teknisesti lentämään pitkään ja luotettavasti.

Suurin osa harrastuskäytössä olevista nelikoptereista uupuu hyvinkin nopeasti akun varaustason pudotessa. Tehokkaimmilla akuilla ja virtapihillä lentämisellä saa käyttöaikaa venytettyä jopa 25 minuuttiin, mikä rajaa lentomatkaa olennaisesti. 

Nyt lentoaika oli 72 minuuttia, eli kolme kertaa "normaalia" pitempi – tosin kopteri oli erikoisvarusteltu pitkää, meren päällä tapahtuvaa lentoa varten.

Lentoon oli saatu myös asianmukaiset luvat niin Britannian kuin Ranskan ilmailuviranomaisilta, joskaan mitään erikoislupia ei vaadittu. Nykysäädösten mukaan lennättäjän tulee olla koko ajan 500 metrin päässä, joten ennätyslennolla lennättäjä seurasi kopteriaan veneessä, vaikka teknisesti lento olisi ollut mahdollista tehdä automaattisesti GPS-ohjauksessa.

Ocuairin nettisivulla kerrotaan yksityiskohtia ennätyslennosta, joka tapahtui viime viikon tiistaina, 16. helmikuuta, jolloin aamu Englannin kanaalin päällä oli sopivan aurinkoinen ja tyyni ennätysyritystä varten. 

Richard Gill oli taustajoukkoineen Pohjois-Ranskassa, Wissantin kylässä, mistä oli tarkoitus lentää 35 kilometrin matka Englantiin, Shakespeare Beachiin, vaaleista, merestä korkealle nousevista kalliorannoistaan tunnettuun Doveriin.

Gill seurasi apulaisineen kopteria siis koko ajan veneellä, mikä toi lentoon omat erikoisuutensa. Englannin kanaali on eräs maailman vilkkaimmin liikennöityjä merialueita, joten vaikka ilmassa lento olisi voinut olla suoraviivainen, jouduttiin nyt matkalla pujottelemaan rahtilaivojen välistä, mikä teki lennosta hieman teoreettista pitemmän.

Kopteri lensi suuren osan matkaa automaattisesti GPS-autopilotilla, mutta Gill oli koko ajan valmiina ottamaan ohjat, mikäli tilanne niin vaatii. Ja se vaati 23 kilometrin lennon jälkeen: nelikopteri tempautui yllättäen vasemmalle ja alkoi etääntyä ennakolta suunnitellulta radalta. Lopun matkaan Gill lensi kopteria käsiohjauksella, mikä kuuleman mukaan oli varsin haastavaa, koska olosuhteet olivat tuolloin jo kaikkea muuta kuin optimaaliset kopterin lennättämiseen. Etenkin puuskittainen tuuli teki lentämisen vaikeaksi.

Lennolla käytetty nelikopteri oli malliltaan Enduro 1 ja sen on valmistanut mittatilaustyönä brittiläinen Vulcan UAV -yhtiö. Kopterissa on kaksi 22-ampeerista akkua, eli sen verran järeät sähkövarastot, että varsinaista rahtia ei kopteri kyennyt kuljettamaan. 

Mutta tavaran tai kameralaitteiston rahtaaminen ei ollutkaan tällä kerralla olennaista, vaan ennätyksen tekeminen. Kuten yleensä tällaisilla ennätyslennoilla, on tarkoituksena vain puskea tekniikan rajoja eteenpäin (ja kerätä huomiota).

Nelikoptereita ollaan harkitsemassa useissa paikoissa, yhtiöissä ja organisaatioissa pienten rahtilähetysten nopeaan ja ympäristöystävälliseen toimittamiseen. Jopa Suomen posti on tehnyt tällaisia kokeita pakettien toimittamisessa Helsingissä Suomenlinnaan nelikopterilla. Eniten huomiota ovat saaneet Googlen ja Amazonin suunnitelmat toimittaa nettitilauksia suoraan kotiin kopterilla, mutta esimerkiksi Afrikassa nelikoptereita käytetään jo nyt lääkkeiden toimittamiseen hankalakulkuisissa paikoissa.