Sunnuntaina illalla pikavauhtia maailmanympärilentonsa pisimmälle etapille lähtenyt Solar Impulse 2 -aurinkosähkölentokone on taittanut nyt lähes 80% yli 7700 kilometriä pitkästä matkastaan Japanin Nagoyasta Havaijille.
Lento on sujunut erittäin hyvin, eikä koneessa ole ollut ongelmia. Lentäjä André Borschberg on onnistunut ottamaan sopivasti lyhyitä torkkujaan (joiden ottamista lennossa hän ja konetta jälleen seuraavalla etapilla lentävä Bertrand Piccard ovat harjoitelleet) ja Solar Impulsen antamien tietojen mukaan Borschberg on syönyt nyt kahdeksan 18 ruoka-annoksestaan sekä juonut 15 litraa vettä. Happea hänellä on jäljellä puolet varastostaan, mikä riittää erinomaisesti enää runsaat vuorokauden pituiseen loppulentoon.
Pullohappi on tarpeen, sillä kone lentää pitkiä aikoja noin 10 kilometrin korkeudessa. Tyypillisesti päiväaikaan Borschberg on laskeutunut koneellaan noin 10 000 jalkaan (kolme kilometriä) ja yöllä hän on noussut korkealle. Korkealla lentäminen paitsi säästää sähköä, niin myös on turvallisempaa, koska siellä kone on varmasti ns. sään yläpuolella.
Alkumatkasta lentoa seuraavat meteorologit ja insinöörit suosittelivat pientä poikkeamista lentoonlähdössä hahmotellulta reitiltä, mutta muutoin tehty sääennuste ja reittisuunnitelma ovat pitäneet kutinsa. Eilen Borschberg lensi koneella pari ympyrää, jotta Aurinko pääsi paistamaan tasaisemmin eri puolille koneen päällä oleviin aurinkopaneeleihin.
"Ensimmäiset 24 tuntia olivat hyvin tekniset ja lento vaati keskittymistä", selittää Borschberg, "mutta seuraavana päivänä pääsin jo kiinni rutiiniin. Kesti vähän aikaa, että aloin luottaa kunnolla koneeseeni sen verran, että uskalsin jättää sen lentämään itsekseen autopilotilla 20 minuutin jaksoissa."
Borschberg käkkii siis parhaillaan 3,8 kuutiometriä kooltaan olevassa paineistamattomassa ja lämmittämättömässä ohjaamossa, missä hän voi syödä (kun lentää matalammalla ilman happimaskia) ja ottaa lyhyitä torkkuja.