Käynti maailman suurimman yleisölle avoimen strategisen ydinsukellusveneen sisällä

Le Redoutable oli Ranskan ensimmäinen ydinohjuksia laukaisemaan kyennyt ydinsukellusvene, joka oli käytössä vuodesta 1971 vuoteen 1991.

Sinä aikana se oli yhteensä 10 vuoden ajan sukelluksissa, jossain päin maailman valtameriä valmiudessa lähettää 16 mukanaan ollutta ydinohjusta.

Tällä videolla käydään sukellusveneen sisällä, mutta sinne voit mennä sinne itsekin: Le Redoutable on esillä Cherbourgin merimuseossa. Tämä on viimeinen kolmesta museosta tehdystä videosta.

Lisätietoja osoitteesta https://www.citedelamer.com/en/ (sivusto on myös englanniksi, kuten lähes kaikki tekstit myös museossa).

Cherbourgin La Cité de la Mer on täynnä sukellusveleitä ja sukeltamista

Sukellusteema jatkuu: nyt vieraillaan Cherbourgin upeassa merimuseossa, joka on erikoistunut pinnan alla oleviin laitteisiin ja maailmaan.

Hieman erilaisella videolla näytetään mitä museossa ja kerrotaan vähän sen historiasta – muun muassa tietty Titanic -niminen laiva lähti sieltä viimeiseksi jääneelle matkalleen. Museon hienoin kohde on Ranskan ensimmäinen ydinsukellusvene Le Redoutable, mihin tutustutaan omassa videossaan myöhemmin.

Vuonna 2002 avattu La Cité de la Mer on nykyisin Normandian toiseksi suosituin turistikohde heti Mont-Saint-Michelin luostarisaaren jälkeen ja ennen Normandian maininnousun muistomerkkejä.

Cherbourgiin pääsee junalla suoraan Pariisista, tosin juna on perinteinen juna, ei kuuluisa suurnopeusjuna TGV. Autolla ajomatka Pariisista kestää nelisen tuntia, matkaa on vähän yli 350 kilometriä.

Matkan varrella ovat maininnousurannat, amerikkalaisten kuuluisa hautausmaa ja useita kiinnostavia Normandian kaupunkeja.

Kelluva tiili ja elokuvaohjaaja Cameronin sukelluskuppi

Su, 04/03/2016 - 15:05 By Jari Mäkinen
Cameronin sukellusveneen kelluntatiili ja mukeja

Päivän kuva tulee tällä kertaa Australiasta, Sydneyssä sijaitsevasta Powerhouse Museum -tiedekeskuksesta. Siellä olevassa näyttelyssä kerrotaan australialaisista keksinnöistä.

Yksi näistä on elokuvaohjaaja James Cameronin ennätyssukellukseensa käyttämä sukelsi erikoissukellusvene Deepsea Challenger. Cameron laskeutui sillä maaliskuun 26. päivänä 2012 maailman merien syvimpään hautavajoamaan, Mariana-vajoamaan. Sukelluksen mitattu suurin syvyys oli 10 898,4 metriä.

Deepsea Challenger suunniteltiin ja rakennettiin Australiassa insinööri (ja sukeltaja) Ron Allumin johdolla.

Äärimmäiseen syvänteeseen on sukellettu vain neljä kertaa ja vain kerran aikaisemmin miehitetyllä aluksella. Cameron ennätti tutkimaan ja kuvaamaan erikoistekoisilla valoilla ja kameroilla varustetulla sukellusveneellään pohjaa noin kolmen tunnin ajan ennen nousuaan takaisin meren pinnalle.

Supersyvyyksiin menevän sukellusveneen tekeminen on vaikeaa monesta syystä, joista yksi on se, että veneessä täytyy olla runsaasti kellumiskapasiteettia – ainetta tai tyhjää tilaa, joka kompensoisi veneen massan aiheuttamaa alaspäin vetävää voimaa ja voisi tuoda sukelluksen jälkeen veneen takaisin pinnalle. Ongelmana suurissa syvyyksissä on kuitenkin veden suuri paine, joten haasteena Deepsea Challengerin tapauksessa oli löytää kelluva materiaali, joka kestäisi suurta painetta.

Vastaus oli keraaminen vaahto, joka on hyvin höttöisää, mutta samalla kestävää ainetta. Kuvassa on oikealla yksi sukelluksessa käytetty tästä materiaalista tehty tiili. Siinä näkyy raja, mihin saakka vesi on tunkeutunut sen sisällä.

Määrä hyvin pieni, kun ottaa huomioon syvyyksissä olevan hyvin suuren paineen.

Kuvassa on vasemmalla on myös “tavallista” vaahtoa: tavallinen vaahtomuovinen juomakuppi sekä samanlainen, joka oli kiinnitettynä sukellusveneeseen sen ulkopuolelle. Veden paine on puristanut kupin pieneksi ja kurttuisaksi … ja itse asiassa syvyyksissä se oli vieläkin pienempi ja ryppyisempi.