Kun jää sulaa, näemme sen olomuodon muutoksen. Kosin teoksessa sen pystyi myös kuulemaan taidemaailmassa, luonnosta erillisessä näyttelytilassa. Taide on inhimillistä toimintaa eli vain ihmisille ominaista, niinpä sillä on merkitystä, että leikitellään luonnonilmiöiden ja ihmisen tekemän välillä. Ihminen on monin tavoin pystynyt hallitsemaan luontoa, mutta toisinaan taiteilijat muistuttavat luonnon omasta roolista toimissamme.
Skotlantilaistaiteilija Katie Paterson on myös leikitellyt jäämateriaalilla, sen olomuodoilla ja sulavan jään äänellä. Muutaman vuoden takaisessa teoksessaan Langjökull, Snæfellsjökull, Solheimajökull hän äänitti sulavien jäätiköiden ääntä. Jäätiköiden sulaminen prässättiin kolmelle äänilevylle, jotka oli valettu kunkin jäätikön uudelleenjäädytetystä sulamisvedestä. Näitä jää-äänilevyjä soitettiin niin kauan kunnes ne olivat sulaneet vedeksi.
Toinen Patersonin jäätikköteos Vatnajökullin ääni oli vedenalainen mikrofoni, vahvistin ja suora puhelinlinja Vatnajökullin jäätikkölaguuniin. Soittamalla mistä tahansa maapallolta numeroon +44(0)7757001122 sai yhteyden jäätikköön.
Nämä taideteokset ovat käsitteellisiä ja vetoavat mielikuvitukseen yhtä lailla kuin vanhat pääkalloasetelmat. Nykytaiteen jääteokset ovat myös katoavaa taidetta: kun jää on sulanut tai haihtunut, jäljelle jää vain märkä miete.
Kuvatut teokset eivät erityisemmin ota kantaa ilmastonmuutokseen, vaikka osoittavatkin, että taiteen kautta on mahdollista käydä vuoropuhelua luonnon kanssa. Joskus voi tuntua, ettei jonkin tekeminen ilmaston lämpenemisen estämiseksi johda mihinkään; luonnon vastaus voi olla tyly.
Niinpä kuvanveistäjä Heini Nieminen teki vuoden 2013 Mäntän kuvataideviikoille Jäätikköjen säilytyspaikka -teoksen (otsikkokuva). Hän leikkasi pleksilasista maailman jäätiköiden muodot ja asetti ne kellumaan vesiämpäreihin. Kun jäätiköiden sulaminen etenee, on mahdollista, että niiden muodot säilyvät vain taiteessa.