Pian Jumbo-Jetin alta ampaistaan avaruuteen
04.12.2015

Vaikka Virgin Galactic -yhtiön avaruusturistilennot ovat edelleen pahasti myöhässä, eikä niiden alkamisesta ole vielä tarkempaa tietoa, on yhtiö lähes ylikierroksilla valmistautuessaan laukaisemaan satelliitteja avaruuteen.

LauncherOne on pieni kantoraketti, jota suunnitellaan laukaistavaksi kiertoradalle turistialus SpaceShip2:n kantoaluksen WhiteKnight2:n alta samaan tapaan kuin avaruusturistialus laukaistaisiin pomppaukselleen noin sadan kilometrin korkeuteen. 

Kantoraketti ja sen hyötykuormana oleva satelliitti sen sijaan jatkaisivat aina kiertoradalle saakka ja kiihdyttäisivät siellä pysymiseen vaadittavaan nopeuteen.

Alun perin LauncherOne suunniteltiin noin satakiloisten piensatelliittien laukaisuun, mutta asiakkaisen pyyntöjen vuoksi raketin suorituskykyä on kasvatettu noin kaksinkertaiseksi. 

Nyt siis tarkoitus on laukaista 200 kg massaltaan oleva satelliittilasti avaruuteen – siis yksi tai useampi satelliitti.

Kantoraketin tullessa suuremmaksi on WhiteKnight2 jäänyt pieneksi. Siksi Virgin Galactic kertoi eilen hankkivansa emoyhtiöltään Virgin Atlantic -lentoyhtiöltä Beoing 747-400 -liikennekoneen, josta räätälöidään raketille uusi kantoalus.

Sen avulla rakettia voidaan jopa kasvattaa niin, että sillä voitaisiin laukaista jopa 400 kg matkaan.

Kone ristitään Virgin-yhtiön tyyliin “Kosmiseksi tytöksi”, eli sen kylkeen kirjoitetaan”Cosmic Girl”.

Jumbo-Jetin vasemman siiven juureen rungon ja sisemmän moottorin väliin tehdään ripustuspiste kantoraketille. Kyseinen paikka on itse asiassa suunniteltu ulkoisen kuorman kantamiseen, sillä aikanaan moottorien ollessa vähemmän luotettavia kuin nykyisin, koneilla kuljetettiin usein varamoottoreita  kaukana sijaitseville lentoasemille, missä samanlainen Jumbo oli jäänyt nalkkiin moottorin rikkouduttua.

Monet lentoyhtiöt ovat poistamassa Jumbo-Jettejä laivastoistaan, koska nykyaikaiset kaksimoottorikoneet pystyvät kuljettamaan lähes saman määrän matkustajia olennaisesti edullisemmin ja suuremmat matkustajamäärät kannattaa lennättää kookkaammalla Airbusin A380-koneella.

Niinpä tämä uuden uran saava kone olisi todennäköisesti joutunut alumiinitölkkien raaka-aineeksi, ellei sitä olisi otettu satelliittilaukaisijaksi; siihen käyttöön se monimoottorisena, suuren kuorman kantavana pitkänmatkankoneena sopiikin hyvin, koska yksittäisillä lennoilla polttoaineenkulutus ei ole olennainen kustannuserä ja kauaksi kantavan koneen avulla satelliitit voidaan laukaista oikeastaan mistä vain mihin suuntaan vain.